Stav českých silnic a dálnic je noční můrou většiny českých motoristů. Extrémní nerovnosti vozovek se totiž definitivně podepisují na podvozku vozidla, ovlivňují jeho kvalitní jízdní vlastnosti; v konečném důsledku potom trpí i samotné peněženky motoristů. Víte, jaké konkrétní závady způsobují výmoly a jak udržet vozidlo v odpovídající kondici? Tyto, ale i jiné otázky jsme položili Tomáši Hanzelkovi, jednateli největší evropské sítě pneuservisů sítě Point S.
Jaký byl hlavní podnět pro vytvoření partnerské sítě Point S a jaké výhody přináší tato síť samotným motoristům?
Výhody sítě Point S pro motoristy? Výhodou pro naše klienty určitě je možnost využít jakýkoliv partnerský pneuservis kdekoliv v České republice. Komunikace mezi jednotlivými pneuservisy funguje perfektně. V současné době sdružuje síť Point S 28 pneuservisů a cílem sítě Point S je pokrýt partnerskými pneuservisy všechny regiony v České republice.
Hlavním podnětem pro vznik sítě bylo vytvořit tlak na dodavatele, protože malá firma není schopna na tomto trhu sama obstát. Podnět přišel víceméně z Evropy a na základě toho vznikla odnož Point S v České republice. Jako soukromá firma (samostatné s.r.o.) začala fungovat a vystupovat vůči dodavateli společně – jako jeden subjekt Servis Point Group s.r.o.
Co říkáte na stav českých silnic respektive jak se vám jezdí po českých silnicích? Například po dálnici D1?
Jedním slovem “strašné”.
Jak hodnotíte stav silnic ve vašem kraji, konkrétně na Novojičínsku?
Místní stav silnic je relativně dobrý. Samozřejmě existují místa, která nejsou příliš dobře sjízdná. Je to však také o zvyku. Pokud jezdím stále stejnou trasou, už vím, kde si mám dát větší pozor.
Jaké rezervy vidíte v české legislativě nebo v práci dopravní policie apod.?
Rezervy jsou obrovské. Myslím si, že státní orgány mají v tomto směru svázané ruce a policie nemá u veřejnosti ten správný respekt.
Jezdíte se občas projet i na jiné evropské dálnice, silnice? Vidíte nějaké rozdíly?
Ano, po evropských silnicích jezdím. Dobře znám rakouské, italské a slovenské dálnice. Myslím, že na Západě funguje systém údržby silnic velmi dobře.
Myslíte, že tedy i Slovensko má lepší silnice?
Ano. A je to možná tím, že jsou více důslednější a slovenský politický boj i funguje. Vidím, že jsou schopni řešit problémy rychleji a levněji.
Setkáváte se ve své praxi často s řidiči, kteří si stěžují na stav našich silnic a dálnic?
Určitě, ano. Je to u nás totiž na denním pořádku. Jelikož se specializujeme na pneumatiky, tak opravdu denně vidíme skutečný stav poškozených pneumatik a disků u našich zákazníků.
Které z vámi nejčastěji opravovaných poruch přisuzujete stavu silnic? Zničené disky, propíchnuté pneumatiky?
Nejvíce se setkáváme s proraženými pneumatikami, křivými disky, ale také se špatnou geometrií kol, vymlácenými čepy a tak dále.
Jsou potíže, se kterými se na vás obracejí řidiči, kteří vjeli do výmolu, spíše kosmetického rázu, nebo se jedná o poruchy opravdu závažné?
Poruchy vzniklé po najetí do výmolů jsou rozhodně závažné. Začíná to poškozením pneumatiky, která může být proražená a pokračuje to zničeným diskem. Ostatní závažné poruchy na vozidle, které způsobí díra na silnici, nejsou ale ihned viditelné.
Musí se poškozené pneumatiky kompletně vyměnit?
V některých případech jsou poškozené pneumatiky opravitelné. Záleží však na míře jejich poškození. Opravené pneumatiky musí totiž splňovat předem daná kritéria, aby byla zaručena bezpečnost provozu a bezproblémová životnost.
Co radíte řidičům, kteří se dostanou do problému kvůli výmolů na silnici? Na co by neměli zapomenout bezprostředně po nehodě?
Určitě bych doporučil vyvíjet tlak na cestáře, poškození okamžitě zdokumentovat a vyplnit protokol o nehodě, aby byla možnost vymáhat způsobenou škodu. Motoristé si často nechávají zaplatit pouze pneumatiku a disk kola. Pokud však vozidlo nedají na geometrii, nezjistí se skutečné závady na voze. Špatná geometrie kol má totiž vliv na životnost samotné pneumatiky a samozřejmě i na jízdní vlastnosti. Proto by se oprava určitě neměla podceňovat.
Jak často by měli navštěvovat motoristé pneuservis v rámci pravidelných kontrol?
Motoristům doporučuji vždy po ujetí 10 000 km nechat v pneuservise kola převážit a každý měsíc kola i dofoukat. Stejně tak doporučuji při přezutí letních kol na zimní (a obráceně) provést geometrii kol.
Jako pro síť pneuservisů je pro vás teoreticky lepší, když je stav silnic špatný, nebo lepší?
Určitě lepší. Pneumatiky se opotřebovávají i běžnou jízdou. Servis kol a výměna pneumatik se i v takovém případě musí provádět. Pokud tedy přinesou české silnice lepší sjízdnost, budeme jedině rádi.
Proč jste se vlastně pustili do projektu Výmoly 2011?
Vše vzniklo na základě spolupráce s Petrem Čaníkem, realizátorem projektu Výmoly 2011. Petr Čaník přišel s myšlenkou tohoto projektu již před rokem, k samotné realizaci jsme se však odhodlali až v letošním roce.
S jakým ohlasem jste se setkali po spuštění akce Výmoly 2011 ve své síti?
Myslím, že projekt Výmoly 2011 se dostal do povědomí nejen partnerským pneuservisům, ale i konkurenci. Síti Point S přinesl projekt rozhodně pozitivní ohlasy a mohu říci, že jsem s touto akcí spokojen.
Myslíte si, že veřejná diskuze, která se rozpoutala okolo projektu Výmoly 2011, bude mít také svůj reálný, viditelný dopad na stav našich silnic?
Ano. Projektem Výmoly 2011 se píchlo do vosího hnízda a doufám, že zodpovědné úřady sjednají nápravu.
Plánujete akci opakovat také příští rok?
To záleží na dohodě s Petrem Čaníkem, který projekt spravuje, ale rozhodně tento projekt nenecháme usnout. Možná se dočkáme i aplikace pro chytré telefony.
Co byste na závěr doporučil našim řidičům?
Jezdit podle předpisů a velkou dávku trpělivosti s výmoly na našich silnicích.
Chcete-li, vyjádřete se k výše diskutovanému, případně můžete sami vznést dotaz. Budeme se snažit fundovaně vaše otázky zodpovědět.