Většina českých silnic a dálnic připomíná spíše ementál, než kvalitní dopravní infrastrukturu, na kterou jsme zvyklí ve vyspělých evropských zemích. Myslíte, že je možné v dohledné době neutěšený stav vozovek změnit k lepšímu? Tuto ale i jiné otázky jsme položili jednateli společnosti BG SYS HT Vlastimilu Bartelovi. Společnost je výrobcem opravárenské hmoty BG QUICK, která je určena k opravám prvotních nerovností na vozovkách.
Představujete na českém i zahraničním trhu opravárenskou hmotu BG QUICK®. Čím je tato hmota specifická a k čemu je možné ji použít?
BG QUICK® je opravárenská hmota. Používá se pro kvalitní a rychlé výspravy silnic, chodníků, schodišť, podlah a jiných ploch. Je možné ji použít až do mrazů – 50 °C. Hmota se skládá z práškové a kapalné složky, které se smísí stejně jako sádra s vodou. Za pouhých deset minut je po opravě možné chodit a nejdéle do hodiny je i pojízdná. Dodává se buď v černé barvě pro výspravu asfaltu nebo v šedé barvě pro opravy betonu. BG QUICK je dokonale přilnavý nejen k asfaltu a betonu, ale i ke všem kovům, kameni, dřevu apod. Jedině na plastech nedrží. S BG QUICKem lze tedy opravovat i propadlé kanálové vpusti, armaturní šachty, uražené schody a podobně.
Mohou s BG QUICKem pracovat pouze vyškolení specialisté, nebo i běžná populace?
Kdo někdy držel zednickou lžíci v ruce a to u nás asi všichni, tak ten to umí. Jedná se spíše o práci zednickou než silničářskou. S BG QUICKem se totiž pracuje jako s maltou nebo s betonem. Není zapotřebí žádné speciální ani drahé vybavení. V nejhorším případě postačí zednické pryžové vědro, lžíce a ruce.
Pracují s BG QUICKem i silničáři? Nebo používají raději jinou metodu záplaty?
Někteří silničáři už výhody BG QUICKu objevili a s hmotou už pracují, ale v podstatně menším měřítku, než by bylo třeba. Je totiž nesmírně obtížné změnit letité stereotypy. Jedním takovým je, že se silnice mají opravovat jen v létě, kdy je hezky a kdy jsou výmoly už natolik velké, že se vyplatí k nim přijet se stroji za mnoho desítek milionů. V takovém případě se do výmolu musí dát několik tun “levného” asfaltu.
My naopak tvrdíme, že výmoly se mají opravovat v zimě, kdy jsou ještě malé a na jejich opravu stačí pár kilo BG QUICKu. Díry pak už sníh ani mráz neroztrhá a nezvětší. Silničáři jsou roky zvyklí používat na opravy vozovek tzv. “studenu balenou směs”, což je ovšem oprava jen provizorní. Výsledkem takové opravy je, že vyspravená silnice dlouho nevydrží. Opravárenská hmota BG QUICK vydrží podle našich zkušeností mnohem déle.
Smutným faktem je, že hmotu BG QUICK prodáváme mnohem více v cizině než doma. Tuzemský prodej nepřesahuje ani 10 % našeho obratu. O příčinách tohoto stavu v Česku můžeme však jen spekulovat, ale asi každého napadne, čím by to mohlo být. O poměrech v silničářství se toho v poslední době napsalo dost.
Je BQ QUICK cenově dostupný?
BG QUICK je samozřejmě dražší než teplý asfalt, nebo studená balená směs. Pokud však budeme opravovat silnice v prosinci, kdy je výmol ještě malý, tak ho spotřebujeme podstatně méně než v květnu, kdy původně malou poruchu silnice voda a mráz zvětší. Náš slogan je: “Děláme levné opravy drahým materiálem”.
A ještě jedna věc, která je zřejmě obtížná pro zadavatele prací na silnicích – vydělit si náklady na opravu životnosti silnice a dostat se tak k nákladům za jeden rok. Takový postup prostě neexistuje. Vždy se porovnávají pouze a jen okamžitě vynaložené koruny. Naši technologii tento způsob znevýhodňuje, protože BG QUICK má dlouhou životnost. Takže, co je lepší? – Čtyřikrát za zimu opravovat “levně” stejné místo studenou balenou směsí, nebo jedenkrát “drahým” BG QUICKem a mít silnice opravené na několik let?
Do jaké hloubky a velikosti výmolu se může BG QUICK použít jako záplata?
Technicky je možné s BG QUICKem opravovat výmoly jakékoliv velikosti, ale ekonomický smysl mají jen malé opravy během celé zimy. Řekněme do rozměru 0,5 m² a maximálně do hloubky 10 cm. Pokud je výmol větší, pak se opravdu vyplatí počkat na jaro a opravu provést teplým asfaltem. Samozřejmě jestli se jedná o bezpečnost na nějakém exponovaném místě, lze výmol opravit v jakékoliv velikosti.
Jak dlouho trvá oprava výmolu s BG QUICKem?
Oprava výmolu s BG QUICKem je blesková záležitost. Zde BG QUICK dělá čest svému jménu (anglicky quick – rychlý). I s umytím vozovky netrvá oprava déle než 10 minut. Umytí vozovky je důležité, protože se opravárenská hmota BG QUICK nemá “házet” na prach a špínu, proto je důležité využít jeho vynikající přilnavost. Toto je právě slabina konkurenčních materiálů, které si tento postup nemohou dovolit.
Jak dlouho a jakou zátěž vydrží výmol opravený touto záplatou?
Tady nezáleží na BG QUICKu, ale na samotné silnici, respektive jak byla silnice před lety postavena. BG QUICK je vždy mnohem pevnější, než jeho okolí. Pokud je silnice dobře založená, oprava s touto hmotou vydrží léta.
Nejstarší reference (výdrž opravy s BG QUICKem) máme prozatím 7 let, ale určitě vydrží i více. Pokud je však silnice fórová a jezdí po ní i těžší kamiony než by měly, tak samozřejmě tenká vrstva BG QUICKu nezachrání houpavý podklad. I přesto vydrží oprava s BG QUICKem podstatně déle, než konkurenční technologie.
Na závěr bych chtěl dodat, že vždy musíme myslet hodně dopředu a provádět preventivní údržbu v době, kdy poruchy teprve vznikají. Rozhodně nečekat, až se plně rozvinou a pak místo levných oprav, dělat nákladné generální opravy. Někdy mám ovšem pocit, že právě tato cesta je cílem.
Rozhovor s Vlastimilem Bartelem je prvním z řady materiálů, které se úzce dotýkají často až katastrofálního stavu českých silnic a dálnic.
Chcete-li, vyjádřete se k výše diskutovanému, případně můžete sami vznést dotaz. Budeme se snažit fundovaně vaše otázky zodpovědět.