Projekt Výmoly.cz vyhlásily nejhorší díry na českých silnicích v roce 2018

[TZ 13.11.2018, Praha] – Nejhorší silniční úsek 2018 označila veřejnost na Blanensku. Silničáři opravili už bezmála 40% letos nahlášených výtluků. „Srážka se silnicí“ v průměru přijde na 40 tisíc Kč, škody porostou. Projekt pojišťovny Generali Výmoly.cz dnes vyhlásil výsledky již 8. ročníku ankety „Nejhorší díra republiky“. „Letošní ročník přináší úplně nového vítěze, i když jde mezi motoristy o notoricky známý úsek. Jako nejhorší byla označena silnice v obci Lhota Rapotina na Blanensku. Dobrou zprávou nicméně je, že náš projekt pomohl k tomu, že se výmoly v problematické části komunikace podařilo opravit,“ komentuje výsledky letošní ankety Petr Čaník z Výmoly.cz.

Úsek v obci Lhota Rapotina nahlásili motoristé na Výmoly.cz už v roce 2013 s výmluvným komentářem: Dva výmoly podobné spíše výkopu! Přes celou silnici a neustále se zvětšuje. Na jaře 2018 byl úsek provizorně opraven. Stejně tak nyní na podzim. I přes opakované dočasné opravy hlasující rozhodli o tom, že si silnice zaslouží prvenství v anketě o nejhorší výmol roku. V anketě o “nejhorší díru v republice” přitom letos přišlo přes web a aplikaci téměř 100 tisíc hlasů.

Je vidět, že o této silnici silničáři vědí a snaží se dělat maximum pro sjízdnost tohoto úseku. Jsme přesto přesvědčeni, že v letošní anketě o Největší díru v republice si tento úsek prvenství zaslouží, protože obecně jsou silnice v této turisticky vyhledávané oblasti Moravského krasu ve špatném stavu. Silnice u Lhoty Rapotina je jen jeden z mnoha poškozených úseků,“ vysvětluje Petr Čaník.

Výtluky přibývají i mizí

Během ročníku 2018 upozornili motoristé na téměř tisíc silničních úseků, které vyžadují opravu. Přes 38 % z nich se už přitom renovace dočkala. Proti loňským 34 % jde o pozitivní navýšení,“ říká Jan Marek z pojišťovny Generali. Za osm let celého trvání projektu nahlásili motoristé přes 7600 silničních výmolů. Více než 45 % z nich je k dnešnímu dni opraveno.
Nejvíce výmolů, které motoristy letos trápí a které reportovali, se nachází na komunikacích Středočeského kraje.

Vyhlášením „největší silniční díry“ ale projekt Výmoly.cz nekončí. Motoristé mohou i nadále posílat silničářům informace o stavu silnic, které je trápí. Správci silnic projekt přitom sami aktivně sledují a snaží se na připomínky a upozornění motoristů co nejdříve reagovat.
V druhé polovině roku projekt tradičně svou pozornost zaměřuje na aktivitu jednotlivých krajů, která vede k opravám silničních děr. Následně s koncem roku vyhodnocuje, jak byly jednotlivé kraje s opravami nahlášených problematických úseků úspěšné.

Výmoly.cz nejsou místem, kde si na webu nebo přes aplikaci motoristé jen zoufají nad špatným stavem silnic. Cílem není ani konfrontace, ale propojení řidičské komunity se správci silnic. Tím si projekt získává naše sympatie,“ vysvětluje Štěpán Janda, vedoucí redakce Zelené vlny Českého rozhlasu. Výmoly.cz jdou dál a upozorňují na problémy samotné silničáře. „Urychlí se tak opravy rozbitých komunikací. Takovou aktivitu Zelená vlna plně podporuje. Proto jsme tradičním partnerem projektu od jeho počátků,“ dodává Janda.

Nejhorší výtluky 2018

Z deseti nejhorších úseků je v současné chvíli polovina opravena, zbylé na nápravu stavu ještě čekají. Desítku nejhorších výtluků si můžete prohlédnout na videu.

Pořadí Obec Úsek Okres Kraj Stav
1. Lhota Rapotina CZ1411 Blansko Jihomoravský Opraveno
2. Charvatce CZ5011 Ml. Boleslav Středočeský Neopraveno
3. Šilheřovice CZ3124 Opava Moravskoslezský Neopraveno
4. Zábřeh CZ4813 Šumperk Olomoucký Neopraveno
5. Semily CZ1338 Semily Liberecký Opraveno

Spolupráce silničářů a motoristů

Hlavním cílem projektu Výmoly.cz je efektivní spolupráce mezi silničáři a řidiči. Našim cílem není kritizovat práci silničářů, ale pomocí efektivního komunikačního kanálu právě spojovat motoristy a správce silnic,“ připomíná Petr Čaník z projektu Výmoly.cz.
Právě přímost celého projektu oslovila BESIP, jehož prostřednictvím poskytlo pro letošní rok záštitu Ministerstvo dopravy.

Do projektu je aktuálně zapojeno přes pět tisíc aktivních uživatelů z celé ČR a jejich počet nadále roste. Výmoly.cz navíc pomáhají předcházet značným škodám na vozidlech. „Pokud motoristé nemají havarijní pojištění, vjedou do označeného výmolu a své auto poškodí, musí opravu většinou hradit ze své vlastní kapsy. Průměrně taková ´srážka se silnicí´ přijde až na 40 tisíc korun. S tím, jak přibývá čidel, senzorů a elektronických pomocníků v autech, očekáváme, že výše škody poroste,“ doplňuje Jan Marek z pojišťovny Generali.

Výsledky 8. ročníku ankety „Nejhorší silniční díra republiky“

1. CZ1411, Lhota Rapotina

2. CZ5011, Charvatce

3. CZ3124, Šilheřovice, silnice Dolina

4. CZ4813, Zábřeh, silnice Lesnická

5. CZ1338, Semily, silnice Nádražní

6. CZ1515, Zápy, silnice Kabelín

7. CZ447, Mírová pod Kozákovem, silnice Sekerkovy Loučky

8. CZ3611, Praha, ulice Jeremiášova

9. CZ6584, Praha, silnice Nad Václavkou 

10. CZ3156, Přezletice, silnice Veleňská 

Jak na škodu po „srážce se silnicí“

Pokud došlo k poškození vozidla kvůli vjetí do díry na silnici, existuje několik možností, jak situaci řešit:

    1. Umožní-li to bezpečnost na komunikaci, vše (auto, výtluk a jeho okolí) je přímo na místě potřeba zdokumentovat (fotografie, videa, svědecké výpovědi). V případě nepojízdnosti auta doporučujeme kontaktovat asistenční službu vlastní pojišťovny.
    2. Úhradu následků takové nehody lze žádat po vlastníkovi komunikace. U dálnic a silnic I. třídy je to stát. V případě silnic II. a III. třídy jsou to kraje, na jejichž území se rozbitý úsek silnice nachází. Místní komunikace vlastní obce.
    3. Za škodu odpovídá vlastník komunikace mj. v případě, že řidič díru nebo výtluk na silnici nemohl předvídat nebo nebyly dostatečně označené (např. dopravní značkou „nerovnost vozovky“). Vlastníci komunikace, respektive její správci mívají uzavřeno pojištění odpovědnosti, ze kterého se škoda může hradit.
    4. Každá situace se vždy posuzuje podle konkrétních okolností (dodržení předepsané rychlosti vs. stav vozovky atd.).
    5. Neodškodní-li vlastník komunikace, rychlejším a jednodušším řešením je úhrada opravy z havarijního pojištění (zvlášť u škod, kde došlo k rozsáhlejšímu poškození než jen např. k proražení pneumatiky – u havarijního pojištění je totiž potřeba počítat ještě se spoluúčastí).

Projekt Výmoly.cz už má na svém kontě i několik ocenění v rámci České ceny za PR a Internet Effectiveness Awards. Dále se probojoval na shortlist European Digital Awards v kategorii Inovace roku, European Excellence Awards a SABRE Awards EMEA.

Poznámka pro editory

Pojišťovna Generali patří s tržním podílem 6,9 % a předepsaným pojistným překračujícím 8,5 miliardy Kč (k 31. 12. 2017 dle metodiky ČAP) mezi pět největších českých pojišťoven. Kromě individuálního pojištění nabízí pojistná řešení pro malé, střední a velké firmy v oblasti podnikatelských, průmyslových, technických a zemědělských rizik.

Generali Pojišťovna a.s. je součástí skupiny Generali, nezávislé italské finanční skupiny se silnou mezinárodní působností, která vznikla v roce 1831. Skupina Generali patří mezi přední světové pojišťovny s předepsaným pojistným přes 68 miliard euro v roce 2017. Ve více než 60 zemích světa zaměstnává 71 tisíc odborníků, kteří spravují účty 57 milionům klientů. Skupina Generali zaujímá vedoucí postavení na trzích západní Evropy. Stále významnější pozici získává v regionu střední a východní Evropy a také v Asii. V roce 2017 hodnocení společnosti Corporate Knights zařadilo skupinu Generali mezi světové společnosti, které nejvíce dbají o trvale udržitelný rozvoj.

V Rakousku, v regionu střední a východní Evropy a v Rusku působí skupina Generali prostřednictvím poboček ve 12 zemích a patří mezi tři největší pojistitele v regionu.

Projekt Výmoly zná nejhorší díry na silnicích za rok 2017

[TZ 6.9.2017, Praha] – Již potřetí se nejhorší dírou v České republice stala pražská ulice U Seřadiště. Silničáři opravili již přes 34 % letos nahlášených výtluků. Projekt Výmoly.cz překročil hranici 7000 evidovaných úseků. Projekt nadace pojišťovny Generali Výmoly.cz vyhlásil výsledky již 7. ročníku ankety „Nejhorší silniční díra republiky“. „Letos získala nepopulární prvenství již potřetí ulice U Seřadiště v Praze. Toto prvenství získala již v letech 2014 a 2015. Současně je tato ulice ukázkou, že ne vždy mohou za stav vozovky silničáři, ale vše mohou komplikovat například majetkoprávní spory,“ komentuje výsledky letošní ankety Petr Čaník z Výmoly.cz. V anketě o „nejhorší díru v republice“ letos přišlo na web a aplikaci více než 118 tisíc hlasů.


„Letos motoristé upozornili na více než 1700 silničních úseků, které vyžadují opravu. Přes 34 % z nich se už přitom renovace dočkala,“
říká Jan Marek z pojišťovny Generali. Za sedm let celého trvání projektu nahlásili motoristé více než 7 tisíc silničních výmolů. Přes 42 % z nich je k dnešnímu dni opraveno. Nejvíce výmolů, které motoristé letos reportovali, se nachází na komunikacích Středočeského kraje.

Vyhlášením „největší silniční díry“ ale projekt Výmoly.cz nekončí. Motoristé mohou i nadále posílat silničářům informace o stavu silnic, které je trápí. Správci silnic projekt přitom sami aktivně sledují a snaží se na připomínky a upozornění motoristů co nejdříve reagovat. V druhé polovině roku projekt tradičně svou pozornost zaměřuje na aktivitu jednotlivých krajů, která vede k opravám silničních děr. Následně s koncem roku vyhodnocuje, jak byly jednotlivé kraje s opravami nahlášených problematických úseků úspěšné.

„Výmoly.cz nejsou místem, kde si na webu nebo přes aplikaci motoristé jen zoufají nad špatným stavem silnic. Cílem není ani konfrontace, ale propojení řidičské komunity se správci silnic. Tím si projekt získává naše sympatie,“ vysvětluje Štěpán Janda, vedoucí redakce Zelené vlny Českého rozhlasu. Výmoly.cz jdou dál a upozorňují na problémy samotné silničáře. „Urychlí se tak opravy rozbitých komunikací. Takovou aktivitu Zelená vlna plně podporuje. Proto jsme tradičním partnerem projektu od jeho počátků,“ dodává Janda.

vymoly-2-misto-2017-cz7645

NEJHORŠÍ VÝTLUKY 2017

Již potřetí si anticenu “Nejhorší silniční díra v republice” odnáší pražská ulice U Seřadiště. Z deseti nejhorších úseků jsou v současné chvíli dvě již opraveny a zbylých osm na renovaci čeká. Desítku nejhorších výtluků 2017 si můžete prohlédnout na videu.

Přehled nejhorších úseků s výtluky 2017

Pořadí Obec Úsek Okres Kraj Stav
1. Praha CZ918 Praha Hl. město Praha Neopraveno
2. Okřešice CZ7645 Třebíč Vysočina Opraveno
3. Lhota Rapotina CZ1411 Blansko Jihomoravský Neopraveno
4. Opava CZ4956 Opava Moravskoslezský Neopraveno
5. Tuchoměřice CZ886 Praha-západ Středočeský Opraveno

SPOLUPRÁCE SILNIČÁŘŮ A MOTORISTŮ

„Hlavním cílem projektu Výmoly.cz je efektivní spolupráce mezi silničáři a řidiči. Naším cílem není kritizovat práci silničářů, ale pomocí efektivního komunikačního kanálu právě spojovat motoristy a správce silnic,“ připomíná Petr Čaník z projektu Výmoly.cz.

Právě přímost celého projektu oslovila BESIP, jehož prostřednictvím poskytlo pro letošní rok záštitu Ministerstvo dopravy. „Jednou z výhod, které u Výmoly.cz vidím, je měřitelnost a především viditelnost výsledků. Víme přesně, které úseky byly opraveny a jak se tím přispělo k bezpečnosti silničního provozu. Ta je pro nás samozřejmě klíčová a je to něco, na čem chceme společně s Výmoly.cz pracovat i do budoucna,“ říká Martin Farář, vedoucí BESIPu.

Do projektu je aktuálně zapojeno téměř 5 tisíc aktivních uživatelů z celé ČR a jejich počet nadále roste. Výmoly.cz navíc pomáhají předcházet značným škodám na vozidlech. „Pokud motoristé nemají havarijní pojištění, vjedou do označeného výmolu a své auto poškodí, musí opravu většinou hradit ze své vlastní kapsy. Průměrně taková ´srážka se silnicí´ přijde až na 40 tisíc korun,“ doplňuje Jan Marek z pojišťovny Generali.

Projekt Výmoly.cz už má na svém kontě i několik ocenění v rámci České ceny za PR a Internet Effectiveness Awards. Dále se probojoval na shortlist European Digital Awards v kategorii Inovace roku, European Excellence Awards a SABRE Awards EMEA.

vymoly-3-misto-2017-cz1411

TIP: JAK NA ŠKODU PO „SRÁŽCE SE SILNICÍ“

Pokud došlo k poškození vozidla kvůli vjetí do díry na silnici, existuje několik možností, jak situaci řešit:

1. Umožní-li to bezpečnost na komunikaci, vše (auto, výtluk a jeho okolí) je přímo na místě potřeba zdokumentovat (fotografie, videa, svědecké výpovědi). V případě nepojízdnosti auta doporučujeme kontaktovat asistenční službu vlastní pojišťovny.

2. Úhradu následků takové nehody lze žádat po vlastníkovi komunikace. U dálnic a silnic I. třídy je to stát. V případě silnic II. a III. třídy jsou to kraje, na jejichž území se rozbitý úsek silnice nachází. Místní komunikace vlastní obce.

3. Za škodu odpovídá vlastník komunikace mj. v případě, že řidič díru nebo výtluk na silnici nemohl předvídat nebo nebyly dostatečně označené (např. dopravní značkou „nerovnost vozovky“). Vlastníci komunikace, respektive její správci mívají uzavřeno pojištění odpovědnosti, ze kterého se škoda může hradit.

4. Každá situace se vždy posuzuje podle konkrétních okolností (dodržení předepsané rychlosti vs. stav vozovky atd.).

5. Neodškodní-li vlastník komunikace, rychlejším a jednodušším řešením je úhrada opravy z havarijního pojištění (zvlášť u škod, kde došlo k rozsáhlejšímu poškození než jen např. k proražení pneumatiky – u havarijního pojištění je totiž potřeba počítat ještě se spoluúčastí).

Startuje anketa Nejhorší díra republiky 2017

Výmoly.cz a nadace pojišťovny Generali vyhlašují pod záštitou BESIP 7. ročník motoristické ankety Nejhorší díra republiky. Hlasovat pro nejhorší výtluk na českých silnicích na www.vymoly.cz je možné až do 31. července 2017. Prostřednictvím mobilních aplikací a portálu Výmoly.cz pomáhají motoristé silničářům monitorovat stav českých silnic. Upozorňují na výtluky či celé úseky, které je po zimě potřeba opravit. Data putují přímo k odpovědným silničářům. Díky jejich aktivnímu přístupu se dosud podařilo opravit téměř polovinu z více než 6 500 nahlášených výtluků. V minulém roce jich bylo nejvíce opraveno v Praze, která se tak stala držitelem symbolického ocenění nadace pojišťovny Generali – Nejaktivnější kraj. Motoristé mohou kromě výmolů upozorňovat také na nepřehledné železniční přejezdy a nebezpečná místa na silnicích.

Pokračování textu Startuje anketa Nejhorší díra republiky 2017