Dálnice D1 zvolena “vítězem” anticeny Nejhorší díra v republice 2019 projektu Výmoly.cz

[Tisková zpráva ze dne 16.12.2019, Praha]

  • První tři nejhorší silnice nižších tříd jsou v Moravskoslezském kraji
  • Silničáři opravili přes 40 % letos nahlášených výtluků
  • „Srážka se silnicí“ v průměru přijde na 40 tisíc Kč, škody porostou

Projekt pojišťovny Generali Výmoly.cz dnes vyhlásil výsledky 9. ročníku ceny „Nejhorší díra republiky”. „V anketě se zpravidla věnujeme silnicím II. a III. tříd, jejichž stav motoristé pravidelně monitorují. Stejně tak i letos hodnotili motoristé na portálu Výmoly.cz nejhorší silniční úseky v republice. Redakce portálu Výmoly.cz se však při vyhlášení výsledků za letošní rok rozhodla reflektovat dlouhodobě neutěšený stav českých dálnic. Letošní vítězství ankety Nejhorší díra v republice proto náleží dálnici D1, jakožto symbolu neutěšeného stavu české dálniční sítě,” komentuje výsledky Petr Čaník, autor projektu Výmoly.cz.

DÁLNICE D1 ZVOLENA „vítězem“ ANTICENY

Speciální anticena “Nejhorší díra roku” byla za rok 2019 portálem Výmoly.cz udělena samotné dálnici D1. „Rozhodli jsme se anticenu udělit dálnici D1 z důvodu dlouhodobého neutěšeného stavu nejen samotné D1, ale celé dálniční sítě v Česku. Stav našich silnic je natolik špatný a má své hluboké ekonomické dopady, které jsou natolik nezanedbatelné, že i přesto, že se jako projekt dlouhodobě věnujeme zejména stavu silnic II. a III. tříd, jsme nemohli postupovat jinak,” vysvětluje Čaník.

Na portále Výmoly.cz hodnotí motoristé zejména stav silnic II. a III. tříd, které jsou podle Výroční zprávy NKÚ z více než 50 % v havarijním nebo nevyhovujícím stavu. Správci silnic aktivitu řidičů na portále Výmoly.cz dlouhodobě oceňují. Tyto silnice totiž nemohou sami kontrolovat s obdobnou intenzitou, jako je tomu u dálnic a silnic I. tříd.

Považujeme za samozřejmé, že z hlediska bezpečnosti není možné v rámci projektu Výmoly.cz dokumentovat špatný stav českých dálnic obdobným způsobem, jako to motoristé realizují u silnic nižších tříd. Uvědomujeme si, že projekt Výmoly.cz má svou velkou hodnotu a smysl právě v monitoringu silnic nižších tříd. Přesto jsme přistoupili k vyhlášení dálnice D1 jako vítěze ankety Nejhorší díra v republice za rok 2019, jako jakéhosi symbolu neutěšeného stavu celé dálniční sítě České republiky,”  dodává Čaník.

Podle žebříčku Světového ekonomického fóra se Česká republika umístila v kvalitě silniční sítě až na 76. místě. Zaostává tak opětovně nejen za vyspělými zeměmi světa a Evropy, ale například také za Pakistánem, Senegalem, Tanzánií, Alžírskem nebo Albánií.

2019_TZ_Zebricek_svetoveho_ekonomickeho_fora

Zdroj: Světové ekonomické fórum: Quality of roads, 1(low) – 7(high), 2019 – Country rankings https://www.theglobaleconomy.com/rankings/roads_quality/

Kolik nás stojí, když D1 denně stojí

Nejde však pouze o nespokojenost se stavem silnic a dálnic či jednotlivé výtluky. Jaké konkrétní dopady má zcela nedostačující dálniční síť na vývoj HDP i nezaměstnanosti v mnoha regionech vyčíslila analýza společnosti Raiffeisenbank z letošního roku. Vysvětluje, že čas promarněný v dopravních zácpách má svou cenu. „Češi ročně ztrácí minimálně 1,1 miliardy korun v nevyrobené produkci a čase promarněném v kolonách na dálnici. Geografická poloha a exportní zaměření České republiky klade vysoké nároky na kvalitu dopravní sítě a její napojení na okolní země. Zaslouží si proto mimořádnou pozornost,“ uvádí hlavní ekonom Raiffeisenbank Helena Horská.

V rámci zemí Evropské unie je podle analýz kvalita českých silnic šestá nejhorší. Investice do České silniční sítě přitom nadále zaostávají za průměrem zemí EU i V4. Do roku 2010 jsme přitom v rámci V4 měli dálniční síť nejlepší. „Zatímco v roce 2010 mířilo na investice do silnic 1,1 % českého HDP, v roce 2011 šlo jen o 0,8 %, mezi lety 2012 až 2017 se tento podíl držel pouze okolo 0,5 % a v dohledné době nelze očekávat výraznější změnu,“ uvádí v závěru analýza Raiffeisenbank. Jak konstatuje výroční zpráva NKÚ, „výstavba dálniční infrastruktury… významně zaostává za strategickými záměry.” (Výroční zpráva NKÚ, str. 38)

Česká silniční síť potřebuje efektivní správu a inovace

Stejně jako v mnoha dalších oborech, i zde je ve zvýšené míře zapotřebí hledat inovace a efektivní způsoby řešení. Samotný NKÚ za jednu z příčin aktuálního stavu českých silnic označuje “neúčinný postup odpovědných orgánů k odstranění neefektivních procesů i legislativních překážek” (Výroční zpráva NKÚ, str. 38).
V tomto ohledu jsme jako projekt rádi, že jsme v letošním roce napomohli rozvoji inovací v oblasti oprav silnic,” uvádí Čaník. „Podařilo se nám zrealizovat spolupráci vývojářů s municipalitami.” Po dobu několika měsíců byl v reálném provozu ve městě Kopřivnici testován prototyp nového patentovaného zařízení na opravu silnic fungující na principu mikrovln, který byl vyvíjen ve spolupráci s Akademií věd ČR. Toto zařízení je možné používat bez ohledu na venkovní teploty, takže opravy silnic mohou probíhat i v zimním období. „Technologii u nás přímo v praxi testovala společnost, která pro město Kopřivnici běžně zajišťuje opravy místních komunikací. Testovala ji souběžně s provozem původní technologie podle metodologie, kterou jsme si předem nastavili, aby bylo možné provádět jejich srovnání,” upřesňuje Adam Hanus, místostarosta Kopřivnice. „Jsme rádi, že jsme tímto způsobem mohli tvůrcům prototypu přispět k předání cenných poznatků z praxe, který povede k dalšímu rozvoji těchto inovací,” doplňuje Vladimír Pustka, jednatel společnosti Slumeko, která testování v Kopřivnici realizovala.

Autoři nových technologií a patentů si kladou za cíl zjednodušit, zrychlit a zkvalitnit proces opravy výtluků. Opravy prováděné novými technologiemi by podle nich měly dosahovat mnohem vyšší trvanlivosti. Věříme, že ve výstavbě a opravách vozovek se v blízké době objeví další moderní trendy a inovace, které povedou ke zvýšení kvality, efektivity i snížení časové náročnosti a ceny prováděných oprav výtluků. „Velice rádi jako projekt opětovně podpoříme spolupráci municipalit a firem podílejících se na vývoji nových patentů. Pouze použití v praxi totiž dokáže výrobcům inovativních technologií poskytnout cennou zpětnou vazbu pro zlepšování jejich výrobků”, dodává Čaník.

Nejhorší výtluky 2019

„V průběhu ročníku 2019 upozornili motoristé na více než pětistovku nových silničních úseků, které vyžadují opravu. Přes 43 % všech letos nahlášených úseků se už přitom renovace dočkalo. Proti loňským 38 % jde o pozitivní navýšení,“ říká Jan Marek z pojišťovny Generali.

Za devět let celého trvání projektu nahlásili motoristé na 8 100 silničních výmolů. „Hlavním cílem projektu Výmoly.cz je efektivní spolupráce mezi silničáři a řidiči. Našim cílem není kritizovat práci silničářů, ale pomocí efektivního komunikačního kanálu právě spojovat motoristy a správce silnic,“ připomíná Petr Čaník z projektu Výmoly.cz.

Mezi silnicemi II. a III. tříd se na přední příčky ankety o nejhorší silniční úsek 2019 umístil nechvalně známý úsek v Šilheřovicích, silnice na ul. Prodloužená a Horní v Ostravě nebo vozovka U Vodárny v Karviné či Chroustovice v Pardubickém kraji. Z deseti nejhorších úseků je v současné chvíli opraveno 30 %, zbylé úseky na nápravu ještě čekají.

VÝSLEDKY 9. ROČNÍKU ANKETY NEJHORŠÍ SILNIČNÍ DÍRA REPUBLIKY

1. CZ3124, Šilheřovice, silnice Dolina
https://www.vymoly.cz/detail/silherovice-silnice-dolina/

2. CZ9725, Ostrava, Prodloužená ul.
https://www.vymoly.cz/detail/ostrava-silnice-prodlouzena-4/

3. CZ9723, Ostrava, Horní ul.
https://www.vymoly.cz/detail/ostrava-silnice-horni-6/

4. CZ9504, Karviná, silnice U Vodárny
https://www.vymoly.cz/detail/karvina-silnice-u-vodarny/

5. CZ9583, Chroustovice, silnice č. 32271
https://www.vymoly.cz/detail/chroustovice-silnice-c-32271-1/

6. CZ9647, Stvolínky, silnice č. 263
https://www.vymoly.cz/detail/stvolinky-silnice-c-2635-2/

7. CZ9294, Sibřina, silnice Říčanská
https://www.vymoly.cz/detail/sibrina-silnice-ricanska-1/

8. CZ9637, Dobříš, ulice Plk. B. Petroviče
https://www.vymoly.cz/detail/dobris-silnice-plukovnika-b-petrovice-1/

9. CZ9521, Jindřichov, silnice č. 44020
https://www.vymoly.cz/detail/jindrichov-silnice-c-44020/

10. CZ8299, Skalice nad Svitavou, před žel. stanicí
https://www.vymoly.cz/detail/skalice-nad-svitavou-silnice/

Srážka se silnicí stojí průměrně 40 000 Kč

Do projektu je aktuálně zapojeno přes pět tisíc aktivních uživatelů z celé České republiky a jejich počet nadále roste. Výmoly.cz navíc pomáhají předcházet značným škodám na vozidlech. „Pokud motoristé nemají havarijní pojištění, vjedou do označeného výmolu a své auto poškodí, musí opravu většinou hradit ze své vlastní kapsy. Průměrně taková ´srážka se silnicí´ přijde až na 40 tisíc korun. S tím, jak rostou ceny servisních prací a přibývá čidel, senzorů a elektronických pomocníků v autech, očekáváme, že výše škody poroste,“ doplňuje Jan Marek z pojišťovny Generali.

Jak na škodu po „srážce se silnicí“

Pokud došlo k poškození vozidla kvůli vjetí do díry na silnici, existuje několik možností, jak situaci řešit:

  1. Umožní-li to bezpečnost na komunikaci, vše (auto, výtluk a jeho okolí) je přímo na místě potřeba zdokumentovat (fotografie, videa, svědecké výpovědi). V případě nepojízdnosti auta doporučujeme kontaktovat asistenční službu vlastní pojišťovny.
  2. Úhradu následků takové nehody lze žádat po vlastníkovi komunikace. U dálnic a silnic I. třídy je to stát. V případě silnic II. a III. třídy jsou to kraje, na jejichž území se rozbitý úsek silnice nachází. Místní komunikace vlastní obce.
  3. Za škodu odpovídá vlastník komunikace mj. v případě, že řidič díru nebo výtluk na silnici nemohl předvídat nebo nebyly dostatečně označené (např. dopravní značkou „nerovnost vozovky“). Vlastníci komunikace, respektive její správci mívají uzavřeno pojištění odpovědnosti, ze kterého se škoda může hradit.
  4. Každá situace se vždy posuzuje podle konkrétních okolností (dodržení předepsané rychlosti vs. stav vozovky atd.).
  5. Neodškodní-li vlastník komunikace, rychlejším a jednodušším řešením je úhrada opravy z havarijního pojištění (zvlášť u škod, kde došlo k rozsáhlejšímu poškození než jen např. k proražení pneumatiky – u havarijního pojištění je totiž potřeba počítat ještě se spoluúčastí).

Projekt Výmoly.cz už má na svém kontě i několik ocenění v rámci České ceny za PR a Internet Effectiveness Awards. Dále se probojoval na shortlist European Digital Awards v kategorii Inovace roku, European Excellence Awards a SABRE Awards EMEA.

V Kopřivnici bude testována nová technologie na opravy výtluků. Město dává příležitost inovacím

[Tisková zpráva ze dne 20.06.2019, Kopřivnice] Ve čtvrtek 27. června 2019 bude v Kopřivnici představena nová patentovaná technologie na opravu výtluků vyvinutá v České republice ve spolupráci s Akademií věd ČR. Odborné veřejnosti bude představena nová mikrovlnná technologie nejen po technické stránce, proběhne rovněž ukázka jejího použití přímo v reálném provozu na silnici. V Kopřivnici pak bude technologie testována v souběžném provozu se současnou technologií.

Prezentace mikrovlnné technologie na opravu silnic

Na prezentaci mikrovlnné technologie oprav silnic se do Kopřivnice sjede odborná veřejnost. Prezentace nové patentované technologie na opravu výmolů proběhne včetně ukázky v reálném provozu na úseku silnice s výtluky, který zástupci města Kopřivnice a společnosti Slumeko vybrali. Odborné veřejnosti budou představeny principy nové patentované technologie, zaškolen bude zároveň i realizační tým. Přístroj bude následně poskytnut společnosti Slumeko, která jej bude na území města Kopřivnice používat souběžně se současnou technologií a bude dle stanovené metodologie provádět srovnávací testování.

“Technologie bude testována souběžně s provozem současných metod oprav silnic, aby mohlo dojít ke srovnání obou technologií v reálném provozu i ke srovnání finanční nákladnosti těchto oprav,” upřesnil Adam Hanus, místostarosta města Kopřivnice.

Město Kopřivnice dává prostor pro testování inovací

Prezentace je součástí širší dohody mezi městem Kopřivnice, společností Slumeko a Futtec umožňující otestovat v reálném provozu fungování nové mikrovlnné technologie.

Kopřivnice je město, které otevírá dveře inovacím. Dává prostor k otestování nových inovativních řešení v reálném provozu. Město poskytlo prostor tuto technologii otestovat na svých silnicích, aby se ukázalo, zda je toto řešení konkurenceschopné a jak je nebo není ekonomicky efektivní a pro město do budoucna výhodné. Nová technologie bude v následujících měsících používána souběžně s tou stávající a bude vytvořena metodologie pro jejich srovnání a testování.

“Jako město jsme otevřeni inovacím. Momentálně nevíme, jestli se prezentovaná technologie ukáže jako dobrá nebo špatná. Přesně z toho důvodu jsme se rozhodli poskytnou pro toto testování a srovnání prostor. Vidíme okolo sebe, že v Česku vzniká velká řada nových technologií, ale týmy, které je vyvíjí, často nemají jak a kde tyto inovace otestovat v reálném provozu. Přejeme si, aby měly i díky městu Kopřivnice příležitost tyto novinky dále zlepšovat a vyvíjet pro budoucnost. Jsme moc rádi, že můžeme dát příležitost právě české firmě a toto je náš vklad do těchto inovací,” upřesnil Adam Hanus, místostarosta města Kopřivnice.

“Dlouhodobě se v projektu Výmoly.cz vyhýbáme podpoře jakékoli značky nebo techniky oprav silnic. Nápad testování a přímého srovnání nových a starých metod pomocí účinné metodologie se nám však líbí a tuto aktivitu podporujeme. Pro mnoho firem je komplikované vyzkoušet a otestovat inovace v praxi a zjistit reálnou ekonomickou náročnost jejich provozu. Proto vítáme vznik metodologie, která pomůže srovnat stávající a nové způsoby oprav silnic a posunout tak vývoj vpřed,” uvedl Petr Čaník, zakladatel Výmoly.cz, projektu monitorujícího stav silnic za pomoci řidičů.

Pro prezentaci technologie bude následovat stanovení přesné metodiky testování, která pomůže novou technologii ověřit v běžném provozu a stanovit ekonomický efekt jejího používání.

“Jsme této cestě otevřeni. Sami při opravách komunikací aktivně vyhledáváme možnosti využívání efektivnějších technologií, produktů nebo procesů. Rádi proto tvůrcům nové technologie předáme reálné podněty, jak se nám bude s technologií pracovat přímo na silnicích – ve srovnání s technologiemi a zařízeními, které používáme v současné době,” řekl Vladimír Pustka, jednatel společnosti Slumeko.

“Jsme velice rádi, že nové zařízení, které společnost FUTTEC vyvinula, nyní máme možnost uplatnit přímo při opravě výtluků na silnicích. Očekáváme, že dostaneme cennou zpětnou vazbu a podněty z praxe, díky kterým budeme tuto technologii moci dále zlepšovat. Na základě možné budoucí spolupráce s městem naši technologii nabídneme městu k dalšímu používání,” upřesnil Martin Vejsada ze společnosti Maverix Innovation, která získala výhradní obchodní zastoupení pro mikrovlnnou technologii Futtec.

Stav silnic v Česku je kritický

Jak si stojí stav silnic v Česku demonstruje výroční zpráva NKÚ, podle jejíž statistik je více než 50 % všech silnic II. a III. tříd u sledovaných krajů v Česku v havarijním nebo nevyhovujícím stavu. Situaci potvrzuje také hodnotící zpráva Světového ekonomického fóra World Economic Forum, v níž se Česká republika v položce kvality silniční sítě ocitá až na 74. místě ze 137 sledovaných zemí světa. Česko v tomto ohledu předběhly i země jako Mexiko, Turecko, Namibie nebo Rwanda či Irán.

Kvalita silnic v ČeskuZdroj: Výroční zpráva Nejvyššího kontrolního úřadu 2018

Termín prezentace a kontakt

Zájemci z řad veřejnosti se mohou na testování technologie přijít podívat ve čtvrtek 27. června 2019 dopoledne. Testování proběhne v Kopřivnici na ul. Štefánikova mezi supermarketem Kaufland a Minipivovarem Polivar. Samotná prezentace proběhne od 8:30 hodin v prostorách Polivaru.

Svou účast prosím potvrďte na info@vymoly.cz nebo na tel. č. 703 39 27 37.

O městě Kopřivnice

Město Kopřivnice je město s přibližně 22 tisíci obyvatel ležící v Moravskoslezském kraji v tzv. Lašské bráně Beskyd. Známé je zejména pro svou automobilovou historii. Město v současné době stojí před rozsáhlou revitalizací svého centra (www.koprstavi.cz), stavbou nového muzea a dalšími velkými investičními projekty. Také z tohoto důvodu otevírá prostor příchodu zajímavých inovativních projektů. Více na www.koprivnice.cz.

O společnosti Slumeko

Společnost SLUMEKO byla založena Městem Kopřivnice jako obchodní společnost. Provádí údržbu a opravy místních komunikací, včetně dopravního značení, kanalizace, péče o veřejné osvětlení a městský mobiliář. Zajišťuje mimo jiné také péči o veřejnou zeleň, svoz, separování a likvidaci odpadů a další služby pro město i místní firmy a obyvatele. Působí na území města Kopřivnice, místních částí i okolních obcí. Více na www.slumeko.cz.

O projektu Výmoly.cz

Projekt Výmoly.cz pomáhá již od roku 2010 monitorovat aktuální stav silnic. Podporuje komunikaci mezi řidiči a silničáři. Výsledkem je spolupráce, která pomáhá situaci měnit. Díky projektu vzniká zajímavý informační a fotografický časosběr, který unikátním způsobem ukazuje na historii jednotlivých výtluků a jejich oprav. Projekt získal prestižní ocenění v České republice i ve světě. Více na www.vymoly.cz.

O technologii Futtec

Společnost Futtec vyvinula unikátní systém a zařízení na opravy výtluků na silnicích. Technologie vznikla ve spolupráci s Ústavem chemických procesů Akademie věd ČR. Je určena k trvalým opravám výtluků a poruch asfaltových povrchů na pozemních komunikacích, cyklostezkách a dalších asfaltových plochách. Funguje na principu ohřevu asfaltových směsí pomocí mikrovlnné technologie, která zajišťuje hloubkový ohřev opravovaného místa bez degradace směsi, což zaručuje vysokou pevnost a životnost opraveného místa. Technologie může být používána celoročně. jako jedna z mála českých společností se společnost stala úspěšným žadatelem v rámci dotačního titulu EU HORIZON 2020 SME Instrument ve fázi 1 a v rámci fáze 2 získala pečeť kvality SEAL OF EXCELLENCE.

Odměňujeme nejaktivnější „výmoláře“ za rok 2018

Rok se s rokem sešel a my s radostí opět oceňujeme nejaktivnější výmolaře roku minulého. Kdo že to tedy v roce 2018 nejvíce podporoval svou aktivitou projekt Výmoly.cz?

Soutěž o nejaktivnějšího výmoláře probíhala od 16. dubna do 31. prosince 2018. Děkujeme všem řidičům, motoristům, jezdcům, chodcům, zkrátka všem, kteří se zapojili do monitorování stavu našich pozemních komunikací, protože jim není lhostejný jejich stav. Tím totiž velkou měrou přispěli k opravám těchto úseků. Dlouhodobě totiž naše statistiky říkají, že téměř polovina všech náhlášených výtluků se dočká opravy již v roce, ve kterém byly nahlášeny.

V roce 2018 byli nejpilnějšími přispěvateli tito řidiči:

Nejaktivnější výmoláři roku 2018 (celoroční soutěž)

  • 1. místo –  Tom M. (4265 bodů) – vyhrává 3.000 Kč
  • 2. místo –  kamionak Davidek (1500 bodů) – vyhrává 2.000 Kč
  • 3. místo –  David H (967 bodů)- vyhrává 1.000 Kč

Nejaktivnější výmoláři z řad Zpravodajů Zelené vlny roku 2018 (celoroční soutěž)

  • 1. místo – Tomáš M. – vyhrává 1.000 Kč

Všem vítězům gratulujeme a děkujeme za aktivní podporu projektu Výmoly.cz.

Projekt Výmoly.cz vyhlásily nejhorší díry na českých silnicích v roce 2018

[TZ 13.11.2018, Praha] – Nejhorší silniční úsek 2018 označila veřejnost na Blanensku. Silničáři opravili už bezmála 40% letos nahlášených výtluků. „Srážka se silnicí“ v průměru přijde na 40 tisíc Kč, škody porostou. Projekt pojišťovny Generali Výmoly.cz dnes vyhlásil výsledky již 8. ročníku ankety „Nejhorší díra republiky“. „Letošní ročník přináší úplně nového vítěze, i když jde mezi motoristy o notoricky známý úsek. Jako nejhorší byla označena silnice v obci Lhota Rapotina na Blanensku. Dobrou zprávou nicméně je, že náš projekt pomohl k tomu, že se výmoly v problematické části komunikace podařilo opravit,“ komentuje výsledky letošní ankety Petr Čaník z Výmoly.cz.

Úsek v obci Lhota Rapotina nahlásili motoristé na Výmoly.cz už v roce 2013 s výmluvným komentářem: Dva výmoly podobné spíše výkopu! Přes celou silnici a neustále se zvětšuje. Na jaře 2018 byl úsek provizorně opraven. Stejně tak nyní na podzim. I přes opakované dočasné opravy hlasující rozhodli o tom, že si silnice zaslouží prvenství v anketě o nejhorší výmol roku. V anketě o “nejhorší díru v republice” přitom letos přišlo přes web a aplikaci téměř 100 tisíc hlasů.

Je vidět, že o této silnici silničáři vědí a snaží se dělat maximum pro sjízdnost tohoto úseku. Jsme přesto přesvědčeni, že v letošní anketě o Největší díru v republice si tento úsek prvenství zaslouží, protože obecně jsou silnice v této turisticky vyhledávané oblasti Moravského krasu ve špatném stavu. Silnice u Lhoty Rapotina je jen jeden z mnoha poškozených úseků,“ vysvětluje Petr Čaník.

Výtluky přibývají i mizí

Během ročníku 2018 upozornili motoristé na téměř tisíc silničních úseků, které vyžadují opravu. Přes 38 % z nich se už přitom renovace dočkala. Proti loňským 34 % jde o pozitivní navýšení,“ říká Jan Marek z pojišťovny Generali. Za osm let celého trvání projektu nahlásili motoristé přes 7600 silničních výmolů. Více než 45 % z nich je k dnešnímu dni opraveno.
Nejvíce výmolů, které motoristy letos trápí a které reportovali, se nachází na komunikacích Středočeského kraje.

Vyhlášením „největší silniční díry“ ale projekt Výmoly.cz nekončí. Motoristé mohou i nadále posílat silničářům informace o stavu silnic, které je trápí. Správci silnic projekt přitom sami aktivně sledují a snaží se na připomínky a upozornění motoristů co nejdříve reagovat.
V druhé polovině roku projekt tradičně svou pozornost zaměřuje na aktivitu jednotlivých krajů, která vede k opravám silničních děr. Následně s koncem roku vyhodnocuje, jak byly jednotlivé kraje s opravami nahlášených problematických úseků úspěšné.

Výmoly.cz nejsou místem, kde si na webu nebo přes aplikaci motoristé jen zoufají nad špatným stavem silnic. Cílem není ani konfrontace, ale propojení řidičské komunity se správci silnic. Tím si projekt získává naše sympatie,“ vysvětluje Štěpán Janda, vedoucí redakce Zelené vlny Českého rozhlasu. Výmoly.cz jdou dál a upozorňují na problémy samotné silničáře. „Urychlí se tak opravy rozbitých komunikací. Takovou aktivitu Zelená vlna plně podporuje. Proto jsme tradičním partnerem projektu od jeho počátků,“ dodává Janda.

Nejhorší výtluky 2018

Z deseti nejhorších úseků je v současné chvíli polovina opravena, zbylé na nápravu stavu ještě čekají. Desítku nejhorších výtluků si můžete prohlédnout na videu.

Pořadí Obec Úsek Okres Kraj Stav
1. Lhota Rapotina CZ1411 Blansko Jihomoravský Opraveno
2. Charvatce CZ5011 Ml. Boleslav Středočeský Neopraveno
3. Šilheřovice CZ3124 Opava Moravskoslezský Neopraveno
4. Zábřeh CZ4813 Šumperk Olomoucký Neopraveno
5. Semily CZ1338 Semily Liberecký Opraveno

Spolupráce silničářů a motoristů

Hlavním cílem projektu Výmoly.cz je efektivní spolupráce mezi silničáři a řidiči. Našim cílem není kritizovat práci silničářů, ale pomocí efektivního komunikačního kanálu právě spojovat motoristy a správce silnic,“ připomíná Petr Čaník z projektu Výmoly.cz.
Právě přímost celého projektu oslovila BESIP, jehož prostřednictvím poskytlo pro letošní rok záštitu Ministerstvo dopravy.

Do projektu je aktuálně zapojeno přes pět tisíc aktivních uživatelů z celé ČR a jejich počet nadále roste. Výmoly.cz navíc pomáhají předcházet značným škodám na vozidlech. „Pokud motoristé nemají havarijní pojištění, vjedou do označeného výmolu a své auto poškodí, musí opravu většinou hradit ze své vlastní kapsy. Průměrně taková ´srážka se silnicí´ přijde až na 40 tisíc korun. S tím, jak přibývá čidel, senzorů a elektronických pomocníků v autech, očekáváme, že výše škody poroste,“ doplňuje Jan Marek z pojišťovny Generali.

Výsledky 8. ročníku ankety „Nejhorší silniční díra republiky“

1. CZ1411, Lhota Rapotina

2. CZ5011, Charvatce

3. CZ3124, Šilheřovice, silnice Dolina

4. CZ4813, Zábřeh, silnice Lesnická

5. CZ1338, Semily, silnice Nádražní

6. CZ1515, Zápy, silnice Kabelín

7. CZ447, Mírová pod Kozákovem, silnice Sekerkovy Loučky

8. CZ3611, Praha, ulice Jeremiášova

9. CZ6584, Praha, silnice Nad Václavkou 

10. CZ3156, Přezletice, silnice Veleňská 

Jak na škodu po „srážce se silnicí“

Pokud došlo k poškození vozidla kvůli vjetí do díry na silnici, existuje několik možností, jak situaci řešit:

    1. Umožní-li to bezpečnost na komunikaci, vše (auto, výtluk a jeho okolí) je přímo na místě potřeba zdokumentovat (fotografie, videa, svědecké výpovědi). V případě nepojízdnosti auta doporučujeme kontaktovat asistenční službu vlastní pojišťovny.
    2. Úhradu následků takové nehody lze žádat po vlastníkovi komunikace. U dálnic a silnic I. třídy je to stát. V případě silnic II. a III. třídy jsou to kraje, na jejichž území se rozbitý úsek silnice nachází. Místní komunikace vlastní obce.
    3. Za škodu odpovídá vlastník komunikace mj. v případě, že řidič díru nebo výtluk na silnici nemohl předvídat nebo nebyly dostatečně označené (např. dopravní značkou „nerovnost vozovky“). Vlastníci komunikace, respektive její správci mívají uzavřeno pojištění odpovědnosti, ze kterého se škoda může hradit.
    4. Každá situace se vždy posuzuje podle konkrétních okolností (dodržení předepsané rychlosti vs. stav vozovky atd.).
    5. Neodškodní-li vlastník komunikace, rychlejším a jednodušším řešením je úhrada opravy z havarijního pojištění (zvlášť u škod, kde došlo k rozsáhlejšímu poškození než jen např. k proražení pneumatiky – u havarijního pojištění je totiž potřeba počítat ještě se spoluúčastí).

Projekt Výmoly.cz už má na svém kontě i několik ocenění v rámci České ceny za PR a Internet Effectiveness Awards. Dále se probojoval na shortlist European Digital Awards v kategorii Inovace roku, European Excellence Awards a SABRE Awards EMEA.

Poznámka pro editory

Pojišťovna Generali patří s tržním podílem 6,9 % a předepsaným pojistným překračujícím 8,5 miliardy Kč (k 31. 12. 2017 dle metodiky ČAP) mezi pět největších českých pojišťoven. Kromě individuálního pojištění nabízí pojistná řešení pro malé, střední a velké firmy v oblasti podnikatelských, průmyslových, technických a zemědělských rizik.

Generali Pojišťovna a.s. je součástí skupiny Generali, nezávislé italské finanční skupiny se silnou mezinárodní působností, která vznikla v roce 1831. Skupina Generali patří mezi přední světové pojišťovny s předepsaným pojistným přes 68 miliard euro v roce 2017. Ve více než 60 zemích světa zaměstnává 71 tisíc odborníků, kteří spravují účty 57 milionům klientů. Skupina Generali zaujímá vedoucí postavení na trzích západní Evropy. Stále významnější pozici získává v regionu střední a východní Evropy a také v Asii. V roce 2017 hodnocení společnosti Corporate Knights zařadilo skupinu Generali mezi světové společnosti, které nejvíce dbají o trvale udržitelný rozvoj.

V Rakousku, v regionu střední a východní Evropy a v Rusku působí skupina Generali prostřednictvím poboček ve 12 zemích a patří mezi tři největší pojistitele v regionu.

Nejaktivnější výmolář za měsíc červen a červenec 2018

Jezdíte často po stejné silnici a stále najíždíte do stejných výmolů? Zatím jste pouze pronášeli na adresu silničářů nepěkné komentáře a nic víc? Zapojte se a zkuste být nápomocni k nápravě českých pozemních komunikací. Stačí jen úsek, díru, výmol nahlásit na portálu Výmoly.cz. Tak se o výtluku dozví ti správní lidé na správných místech a postupně bude opraven. Který výmolář byl nejaktivnějším v červnu 2018?

Výmoláři měsíce červen a červenec 2018

V měsíci červnu se stávají nejaktivnějšími výmoláři portálu Výmoly.cz uživatelé:

  • 1. místo: David H.  – získává cenu ve výši 500 Kč
  • 2. místo: Pavel H. – získává cenu ve výši 500 Kč
  • 3. místo: Martin M. – získává cenu ve výši 500 Kč

V měsíci červenci se stávají nejaktivnějšími výmoláři portálu Výmoly.cz uživatelé:

  • 1. místo: Tom M.  – získává cenu ve výši 500 Kč
  • 2. místo: kamionak Davidek. – získává cenu ve výši 500 Kč
  • 3. místo: Václav K. – získává cenu ve výši 500 Kč

Nejaktivnějším výmolářům gratulujeme. Zapojte se i vy. Pomáhejte dobré věci. A získejte peněžité odměny v měsíční soutěži o nejaktivnějšího výmolaře.

Revoluční vývoj Michelin pružných disků proti výmolům

Výmoly, výtluky, prostě díry na cestách – noční můra všech motoristů, ale i cyklistů – se často objevují na nejvyšších příčkách stupnice nejčastějších důvodů poškození pneumatik. Michelin vyrazilo do boje svým novým vývinem pružných disků, které slibují větší bezpečnost a méně časté proražení gum.

Tak jako projekt Výmoly.cz bojuje za lepší stav našich pozemních komunikací, Michelin se vydal hledat cestu pro zdokonalení pneumatik tak, aby si právě lépe s poškozenými silnicemi poradily. Dle statistik je totiž právě špatný povrch silnic důvodem proražení bočního pláště u více než poloviny poškozených pneumatik.

Novým revolučním řešením se má stát vynález pružného disku. Michelin jako světově známý výrobce pneumatik dal hlavy dohromady se společností Maxion Wheels – světově známým výrobcem kol a vznikl projekt s názvem Michelin Acorus. Dokonalé spojení pneumatiky a disku, kde okraj gumy navazuje na pryžové okraje disku. Celý disk má dva pryžové okraje, hliníkové tělo a vnitřní designovou část. Toto řešení může ideálně absorbovat nerovnosti a mikrootřesy při jízdě a chrání jak pneumatiku, tak disk. Vývojáři pak sladili pryžovou část se zbytkem disku, a tak nic nenarušuje design vozu. Naopak dopomohl k částečnému vyřešení problému nepohodlí vlivem velkých disků a malých profilů pneumatik.

Snad se dílo podaří a my se můžeme těšit na brzké uvedení pružných disků kol na trh. A tak budeme jezdit zase o něco bezpečněji na silnicích, které stále bojují proti výmolům a výtlukům.

Do té doby budeme rádi, když o výmolech, které na silnicích potkáte, budete informovat pomocí portálu www.vymoly.cz

Startuje 8. ročník ankety Nejhorší díra republiky

Dnes, 16. dubna 2018 odstartoval v pořadí již 8. ročník ankety o Největší díru republiky. Zároveň byla také udělena cena Nejaktivnější kraj za rok 2017 – nejvíce nahlášených výmolů loňský rok opravil Středočeský kraj.

Startuje 8. ročník ankety Nejhorší díra republiky

Výmoly.cz a nadace pojišťovny Generali vyhlašují pod záštitou BESIP již 8. ročník motoristické ankety Nejhorší díra republiky. Prostřednictvím portálu Výmoly.cz pomáhají motoristé silničářům monitorovat stav českých silnic. Upozorňují na výtluky či celé úseky, které je nejen po zimě potřeba opravit. Letošní ročník přináší i možnost hlásit výmoly telefonicky.

Data od veřejnosti v rámci projektu Výmoly.cz putují přímo k odpovědným silničářům. Díky jejich aktivnímu přístupu se dosud podařilo opravit téměř polovinu z více než 8 800 nahlášených výtluků. Vítězem ankety v kategorii o Nejaktivnější kraj se za rok 2017 stal Středočeský kraj, kde bylo v loňském roce opraveno nejvíce nahlášených výtluků. V pondělí 16. dubna 2018 převzala ocenění z rukou zástupců portálu Výmoly.cz a nadace pojišťovny Generali hejtmanka Středočeského kraje Jaroslava Pokorná Jermanová.

Pokračování textu Startuje 8. ročník ankety Nejhorší díra republiky

Známe nejaktivnější výmoláře za měsíc září

I začátkem nového školního roku si řidiči všímali našich pozemních komunikací a aktivně se zapojili na portálu Výmoly.cz do monitorování stavu českých silnic. Kteří výmoláři byli nejaktivnějšími v měsíci září 2017 a za svou snahu tedy budou v rámci naší měsíční soutěže „Výmolář měsíce“ oceněni?

Výmoláři měsíce září 2017

V měsíci září se stávají nejaktivnějšími výmoláři portálu Výmoly.cz uživatelé:

  • 1. místo: kamioňák Davidek – získává cenu ve výši 500 Kč za 135 bodů
  • 2. místo: Milan R. – získává cenu ve výši 500 Kč za 75 bodů
  • 3. místo: Lukas Nekola – získává cenu ve výši 500 Kč za 75 bodů

Nejaktivnějším výmolářům gratulujeme. Zapojte se i vy. Každý měsíc můžete vyhrát hodnotné ceny a zároveň pomoci dobré věci.

Projekt Výmoly zná nejhorší díry na silnicích za rok 2017

[TZ 6.9.2017, Praha] – Již potřetí se nejhorší dírou v České republice stala pražská ulice U Seřadiště. Silničáři opravili již přes 34 % letos nahlášených výtluků. Projekt Výmoly.cz překročil hranici 7000 evidovaných úseků. Projekt nadace pojišťovny Generali Výmoly.cz vyhlásil výsledky již 7. ročníku ankety „Nejhorší silniční díra republiky“. „Letos získala nepopulární prvenství již potřetí ulice U Seřadiště v Praze. Toto prvenství získala již v letech 2014 a 2015. Současně je tato ulice ukázkou, že ne vždy mohou za stav vozovky silničáři, ale vše mohou komplikovat například majetkoprávní spory,“ komentuje výsledky letošní ankety Petr Čaník z Výmoly.cz. V anketě o „nejhorší díru v republice“ letos přišlo na web a aplikaci více než 118 tisíc hlasů.


„Letos motoristé upozornili na více než 1700 silničních úseků, které vyžadují opravu. Přes 34 % z nich se už přitom renovace dočkala,“
říká Jan Marek z pojišťovny Generali. Za sedm let celého trvání projektu nahlásili motoristé více než 7 tisíc silničních výmolů. Přes 42 % z nich je k dnešnímu dni opraveno. Nejvíce výmolů, které motoristé letos reportovali, se nachází na komunikacích Středočeského kraje.

Vyhlášením „největší silniční díry“ ale projekt Výmoly.cz nekončí. Motoristé mohou i nadále posílat silničářům informace o stavu silnic, které je trápí. Správci silnic projekt přitom sami aktivně sledují a snaží se na připomínky a upozornění motoristů co nejdříve reagovat. V druhé polovině roku projekt tradičně svou pozornost zaměřuje na aktivitu jednotlivých krajů, která vede k opravám silničních děr. Následně s koncem roku vyhodnocuje, jak byly jednotlivé kraje s opravami nahlášených problematických úseků úspěšné.

„Výmoly.cz nejsou místem, kde si na webu nebo přes aplikaci motoristé jen zoufají nad špatným stavem silnic. Cílem není ani konfrontace, ale propojení řidičské komunity se správci silnic. Tím si projekt získává naše sympatie,“ vysvětluje Štěpán Janda, vedoucí redakce Zelené vlny Českého rozhlasu. Výmoly.cz jdou dál a upozorňují na problémy samotné silničáře. „Urychlí se tak opravy rozbitých komunikací. Takovou aktivitu Zelená vlna plně podporuje. Proto jsme tradičním partnerem projektu od jeho počátků,“ dodává Janda.

vymoly-2-misto-2017-cz7645

NEJHORŠÍ VÝTLUKY 2017

Již potřetí si anticenu “Nejhorší silniční díra v republice” odnáší pražská ulice U Seřadiště. Z deseti nejhorších úseků jsou v současné chvíli dvě již opraveny a zbylých osm na renovaci čeká. Desítku nejhorších výtluků 2017 si můžete prohlédnout na videu.

Přehled nejhorších úseků s výtluky 2017

Pořadí Obec Úsek Okres Kraj Stav
1. Praha CZ918 Praha Hl. město Praha Neopraveno
2. Okřešice CZ7645 Třebíč Vysočina Opraveno
3. Lhota Rapotina CZ1411 Blansko Jihomoravský Neopraveno
4. Opava CZ4956 Opava Moravskoslezský Neopraveno
5. Tuchoměřice CZ886 Praha-západ Středočeský Opraveno

SPOLUPRÁCE SILNIČÁŘŮ A MOTORISTŮ

„Hlavním cílem projektu Výmoly.cz je efektivní spolupráce mezi silničáři a řidiči. Naším cílem není kritizovat práci silničářů, ale pomocí efektivního komunikačního kanálu právě spojovat motoristy a správce silnic,“ připomíná Petr Čaník z projektu Výmoly.cz.

Právě přímost celého projektu oslovila BESIP, jehož prostřednictvím poskytlo pro letošní rok záštitu Ministerstvo dopravy. „Jednou z výhod, které u Výmoly.cz vidím, je měřitelnost a především viditelnost výsledků. Víme přesně, které úseky byly opraveny a jak se tím přispělo k bezpečnosti silničního provozu. Ta je pro nás samozřejmě klíčová a je to něco, na čem chceme společně s Výmoly.cz pracovat i do budoucna,“ říká Martin Farář, vedoucí BESIPu.

Do projektu je aktuálně zapojeno téměř 5 tisíc aktivních uživatelů z celé ČR a jejich počet nadále roste. Výmoly.cz navíc pomáhají předcházet značným škodám na vozidlech. „Pokud motoristé nemají havarijní pojištění, vjedou do označeného výmolu a své auto poškodí, musí opravu většinou hradit ze své vlastní kapsy. Průměrně taková ´srážka se silnicí´ přijde až na 40 tisíc korun,“ doplňuje Jan Marek z pojišťovny Generali.

Projekt Výmoly.cz už má na svém kontě i několik ocenění v rámci České ceny za PR a Internet Effectiveness Awards. Dále se probojoval na shortlist European Digital Awards v kategorii Inovace roku, European Excellence Awards a SABRE Awards EMEA.

vymoly-3-misto-2017-cz1411

TIP: JAK NA ŠKODU PO „SRÁŽCE SE SILNICÍ“

Pokud došlo k poškození vozidla kvůli vjetí do díry na silnici, existuje několik možností, jak situaci řešit:

1. Umožní-li to bezpečnost na komunikaci, vše (auto, výtluk a jeho okolí) je přímo na místě potřeba zdokumentovat (fotografie, videa, svědecké výpovědi). V případě nepojízdnosti auta doporučujeme kontaktovat asistenční službu vlastní pojišťovny.

2. Úhradu následků takové nehody lze žádat po vlastníkovi komunikace. U dálnic a silnic I. třídy je to stát. V případě silnic II. a III. třídy jsou to kraje, na jejichž území se rozbitý úsek silnice nachází. Místní komunikace vlastní obce.

3. Za škodu odpovídá vlastník komunikace mj. v případě, že řidič díru nebo výtluk na silnici nemohl předvídat nebo nebyly dostatečně označené (např. dopravní značkou „nerovnost vozovky“). Vlastníci komunikace, respektive její správci mívají uzavřeno pojištění odpovědnosti, ze kterého se škoda může hradit.

4. Každá situace se vždy posuzuje podle konkrétních okolností (dodržení předepsané rychlosti vs. stav vozovky atd.).

5. Neodškodní-li vlastník komunikace, rychlejším a jednodušším řešením je úhrada opravy z havarijního pojištění (zvlášť u škod, kde došlo k rozsáhlejšímu poškození než jen např. k proražení pneumatiky – u havarijního pojištění je totiž potřeba počítat ještě se spoluúčastí).

Nejaktivnější přispěvatelé na Výmoly.cz v měsíci červnu budou odměněni

Vážíme si všech, kterým situace našich pozemních komunikací není lhostejná a aktivně se zapojují na portálu Výmoly.cz do monitorování stavu českých silnic. Kteří výmoláři byli nejaktivnějšími v měsíci červnu 2017 a za svou snahu tedy budou v rámci naší měsíční soutěže „Výmolář měsíce“ oceněni?

Výmoláři měsíce června 2017

V měsíci červnu se stávají nejaktivnějšími výmoláři portálu Výmoly.cz uživatelé:

  • 1. místo: Tomáš M. – získává cenu ve výši 500 Kč za 2835 bodů
  • 2. místo: David H. – získává cenu ve výši 500 Kč za 773 bodů
  • 3. místo: Milan R. – získává cenu ve výši 500 Kč za 600 bodů

Nejaktivnějším výmolářům gratulujeme. Zapojte se i vy. Každý měsíc můžete vyhrát hodnotné ceny a zároveň pomoci dobré věci.