vymoly-1200x628-tipy

Inteligentní tlumiče vycítí výtluky a přizpůsobí se

Americký vůz Ford Fusion, který v Evropě dobře známe pod jménem Mondeo, dostane speciální inteligentní tlumiče. Proč inteligentní? Díky unikátní technologii totiž dokáží vycítit výtluk ještě před tím, než se do něj podvozek zakousne. Výsledkem je pak nejen pohodlnější cestování a přesvědčivější jízdní projev, ale také menší opotřebení vozu způsobené jízdou po výtlucích a tím pádem i nižší náklady na následné opravy.

Cit dodávají senzory

Inteligentní technologie, která jakoby „vycítí“ blížící se výmol či nerovnost, by se mohla zdát jako ze světa sci-fi. Přitom půjde o sériově dodávané technologické řešení, byť, pravda, určené jen pro americký Fusion v nejsilnější verzi V6 (330 koní). Ve své třídě jde přitom o jediný vůz, který tuto technologii nabízí.

Logická otázka, která se nabízí, je, jak to celé funguje. Systém je postaven na skupině senzorů, které každé dvě milisekundy zjišťují, zda se přední náprava nezačíná vlivem výmolu „bořit“ pod úroveň silniční komunikace. Pokud ano, vyšlou senzory signál do palubního počítače, který tlumič okamžitě zpevní. Nejefektivněji bude technologie samozřejmě fungovat na zadní nápravě, která přes nerovnost jakoby přeletí a vy neucítíte skoro žádný náraz.

Systém má celou řadu předností. Kromě většího pohodlí a celkového jízdního komfortu jde také o lepší jízdní vlastnosti. Na problematických či technicky náročných úsecích si můžete s autem dovolit mnohem více. Podvozek se totiž bude chovat výrazně jistěji. V neposlední řadě pak inteligentní tlumiče přivítá i peněženka majitele vozu s touto technologií. Ušetří totiž nemalé prostředky za opravy vzniklé po jízdě na výrazně poškozených silnicích.

12 senzorů sepínajících každé 2 milisekundy

Celý systém pracuje mimořádně rychle. Senzory spínají každé dvě milisekundy, díky čemuž je zajištěna dostatečně rychlá reakce i při rychlostech vysoko nad povolený limit. O správnou tuhost odpružení se stará 12 vysoce citlivých čidel, která pracují v součinnosti s palubním počítačem .

Ford testuje jízdu po výtlucích na speciální dráze

Automobilka Ford tuto pokročilou technologii testovala na řadě míst, mimo jiné i v belgickém městě Lommel. V Lommel proto, že se zde nachází speciální zkušební dráha, na které modrý ovál testuje opotřebení podvozku a dalších součástek. Zkušební dráha je totiž tvořena rozbitými cestami s výmoly a výtluky všech hloubek a druhů.

Objeví se technologie i v Evropě?

Inteligentní podvozek, o kterém je řeč výše, můžeme prozatím najít výhradně u vozu Ford Fusion ve specifikaci V6 Sport. Možná vás teď napadá, jestli není Fusion V6 Sport předzvěstí Mondea ST. No, buďme realisté. Oficiální kanály zatím nic podobného nenaznačují. Na druhou stranu vzhledem k poměrně velkému zájmu o silné vozy střední třídy je možné, že k nám nakonec modrý ovál zpoza velké louže nové Mondeo ST přiveze. Ostatně, s našimi cestami bychom si takovou špičkovou technologii bezpochyby zasloužili.

Tak co, dali byste si nové Mondeo v „estéčkové“ verzi s proti-výtlukovou technologií líbit? A na které dráze, tankodromu či silničním úseku byste tuto technologii testovali vy?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>