V Kopřivnici bude testována nová technologie na opravy výtluků. Město dává příležitost inovacím

[Tisková zpráva ze dne 20.06.2019, Kopřivnice] Ve čtvrtek 27. června 2019 bude v Kopřivnici představena nová patentovaná technologie na opravu výtluků vyvinutá v České republice ve spolupráci s Akademií věd ČR. Odborné veřejnosti bude představena nová mikrovlnná technologie nejen po technické stránce, proběhne rovněž ukázka jejího použití přímo v reálném provozu na silnici. V Kopřivnici pak bude technologie testována v souběžném provozu se současnou technologií.

Prezentace mikrovlnné technologie na opravu silnic

Na prezentaci mikrovlnné technologie oprav silnic se do Kopřivnice sjede odborná veřejnost. Prezentace nové patentované technologie na opravu výmolů proběhne včetně ukázky v reálném provozu na úseku silnice s výtluky, který zástupci města Kopřivnice a společnosti Slumeko vybrali. Odborné veřejnosti budou představeny principy nové patentované technologie, zaškolen bude zároveň i realizační tým. Přístroj bude následně poskytnut společnosti Slumeko, která jej bude na území města Kopřivnice používat souběžně se současnou technologií a bude dle stanovené metodologie provádět srovnávací testování.

“Technologie bude testována souběžně s provozem současných metod oprav silnic, aby mohlo dojít ke srovnání obou technologií v reálném provozu i ke srovnání finanční nákladnosti těchto oprav,” upřesnil Adam Hanus, místostarosta města Kopřivnice.

Město Kopřivnice dává prostor pro testování inovací

Prezentace je součástí širší dohody mezi městem Kopřivnice, společností Slumeko a Futtec umožňující otestovat v reálném provozu fungování nové mikrovlnné technologie.

Kopřivnice je město, které otevírá dveře inovacím. Dává prostor k otestování nových inovativních řešení v reálném provozu. Město poskytlo prostor tuto technologii otestovat na svých silnicích, aby se ukázalo, zda je toto řešení konkurenceschopné a jak je nebo není ekonomicky efektivní a pro město do budoucna výhodné. Nová technologie bude v následujících měsících používána souběžně s tou stávající a bude vytvořena metodologie pro jejich srovnání a testování.

“Jako město jsme otevřeni inovacím. Momentálně nevíme, jestli se prezentovaná technologie ukáže jako dobrá nebo špatná. Přesně z toho důvodu jsme se rozhodli poskytnou pro toto testování a srovnání prostor. Vidíme okolo sebe, že v Česku vzniká velká řada nových technologií, ale týmy, které je vyvíjí, často nemají jak a kde tyto inovace otestovat v reálném provozu. Přejeme si, aby měly i díky městu Kopřivnice příležitost tyto novinky dále zlepšovat a vyvíjet pro budoucnost. Jsme moc rádi, že můžeme dát příležitost právě české firmě a toto je náš vklad do těchto inovací,” upřesnil Adam Hanus, místostarosta města Kopřivnice.

“Dlouhodobě se v projektu Výmoly.cz vyhýbáme podpoře jakékoli značky nebo techniky oprav silnic. Nápad testování a přímého srovnání nových a starých metod pomocí účinné metodologie se nám však líbí a tuto aktivitu podporujeme. Pro mnoho firem je komplikované vyzkoušet a otestovat inovace v praxi a zjistit reálnou ekonomickou náročnost jejich provozu. Proto vítáme vznik metodologie, která pomůže srovnat stávající a nové způsoby oprav silnic a posunout tak vývoj vpřed,” uvedl Petr Čaník, zakladatel Výmoly.cz, projektu monitorujícího stav silnic za pomoci řidičů.

Pro prezentaci technologie bude následovat stanovení přesné metodiky testování, která pomůže novou technologii ověřit v běžném provozu a stanovit ekonomický efekt jejího používání.

“Jsme této cestě otevřeni. Sami při opravách komunikací aktivně vyhledáváme možnosti využívání efektivnějších technologií, produktů nebo procesů. Rádi proto tvůrcům nové technologie předáme reálné podněty, jak se nám bude s technologií pracovat přímo na silnicích – ve srovnání s technologiemi a zařízeními, které používáme v současné době,” řekl Vladimír Pustka, jednatel společnosti Slumeko.

“Jsme velice rádi, že nové zařízení, které společnost FUTTEC vyvinula, nyní máme možnost uplatnit přímo při opravě výtluků na silnicích. Očekáváme, že dostaneme cennou zpětnou vazbu a podněty z praxe, díky kterým budeme tuto technologii moci dále zlepšovat. Na základě možné budoucí spolupráce s městem naši technologii nabídneme městu k dalšímu používání,” upřesnil Martin Vejsada ze společnosti Maverix Innovation, která získala výhradní obchodní zastoupení pro mikrovlnnou technologii Futtec.

Stav silnic v Česku je kritický

Jak si stojí stav silnic v Česku demonstruje výroční zpráva NKÚ, podle jejíž statistik je více než 50 % všech silnic II. a III. tříd u sledovaných krajů v Česku v havarijním nebo nevyhovujícím stavu. Situaci potvrzuje také hodnotící zpráva Světového ekonomického fóra World Economic Forum, v níž se Česká republika v položce kvality silniční sítě ocitá až na 74. místě ze 137 sledovaných zemí světa. Česko v tomto ohledu předběhly i země jako Mexiko, Turecko, Namibie nebo Rwanda či Irán.

Kvalita silnic v ČeskuZdroj: Výroční zpráva Nejvyššího kontrolního úřadu 2018

Termín prezentace a kontakt

Zájemci z řad veřejnosti se mohou na testování technologie přijít podívat ve čtvrtek 27. června 2019 dopoledne. Testování proběhne v Kopřivnici na ul. Štefánikova mezi supermarketem Kaufland a Minipivovarem Polivar. Samotná prezentace proběhne od 8:30 hodin v prostorách Polivaru.

Svou účast prosím potvrďte na info@vymoly.cz nebo na tel. č. 703 39 27 37.

O městě Kopřivnice

Město Kopřivnice je město s přibližně 22 tisíci obyvatel ležící v Moravskoslezském kraji v tzv. Lašské bráně Beskyd. Známé je zejména pro svou automobilovou historii. Město v současné době stojí před rozsáhlou revitalizací svého centra (www.koprstavi.cz), stavbou nového muzea a dalšími velkými investičními projekty. Také z tohoto důvodu otevírá prostor příchodu zajímavých inovativních projektů. Více na www.koprivnice.cz.

O společnosti Slumeko

Společnost SLUMEKO byla založena Městem Kopřivnice jako obchodní společnost. Provádí údržbu a opravy místních komunikací, včetně dopravního značení, kanalizace, péče o veřejné osvětlení a městský mobiliář. Zajišťuje mimo jiné také péči o veřejnou zeleň, svoz, separování a likvidaci odpadů a další služby pro město i místní firmy a obyvatele. Působí na území města Kopřivnice, místních částí i okolních obcí. Více na www.slumeko.cz.

O projektu Výmoly.cz

Projekt Výmoly.cz pomáhá již od roku 2010 monitorovat aktuální stav silnic. Podporuje komunikaci mezi řidiči a silničáři. Výsledkem je spolupráce, která pomáhá situaci měnit. Díky projektu vzniká zajímavý informační a fotografický časosběr, který unikátním způsobem ukazuje na historii jednotlivých výtluků a jejich oprav. Projekt získal prestižní ocenění v České republice i ve světě. Více na www.vymoly.cz.

O technologii Futtec

Společnost Futtec vyvinula unikátní systém a zařízení na opravy výtluků na silnicích. Technologie vznikla ve spolupráci s Ústavem chemických procesů Akademie věd ČR. Je určena k trvalým opravám výtluků a poruch asfaltových povrchů na pozemních komunikacích, cyklostezkách a dalších asfaltových plochách. Funguje na principu ohřevu asfaltových směsí pomocí mikrovlnné technologie, která zajišťuje hloubkový ohřev opravovaného místa bez degradace směsi, což zaručuje vysokou pevnost a životnost opraveného místa. Technologie může být používána celoročně. jako jedna z mála českých společností se společnost stala úspěšným žadatelem v rámci dotačního titulu EU HORIZON 2020 SME Instrument ve fázi 1 a v rámci fáze 2 získala pečeť kvality SEAL OF EXCELLENCE.

I díky projektu Výmoly.cz se hýbou ledy. Trojnásobný vítěz soutěže „Nejhorší díra v Česku“ se začne opravovat

Ulici U Seřadiště se blýská na lepší časy. Pro věrné příznivce projektu Výmoly.cz je vršovická ulice U Seřadiště známým pojmem. Nutno dodat, že držitel prvenství v anketě „Nejhorší díra v České republice“ v letech 2014, 2015 a 2017 – vršovická ulice U Seřadiště, se roky potýkala s majetkoprávními problémy a to byl největší důvod, proč se nedařilo ji opravit již dříve. Nyní ji čeká rozsáhlá provizorní oprava.

Konec listopadu 2018 se bude slavit

V pondělí 29. října se ulice i řidiči konečně dočkali dne, kdy se na komunikaci objevili pracovníci TSK se svými stroji. Pokud vše půjde podle plánů, pak se dříve nejrychlejší spojka městských částí Michle a Vršovice dočká nového povrchu již koncem listopadu 2018. Po úspěšném vyřešení majetkoprávních vztahů pozemků mezi úředníky magistrátu, Prahy 10 a majitelem autocentra tak ulici čeká taktéž rekonstrukce vodovodního řadu, kanalizace a výměna poduličních sítí. Ulice se zbaví nehezkých výmolů a výtluků.

Projekt Výmoly.cz sice ztratí adepta na vítěze soutěže. V tomto případě je to však ztráta příjemná, protože zajištění bezpečnější komunikace a tím i pohodlnější cestování po našich silnicích je hlavním cílem tohoto projektu.

Na to, jak se stav vozovky v ulici U Seřadiště v Praze 10 vyvíjel v průběhu času a očima řidičů se můžete podívat na detailu úseku na portále Výmoly.cz.

Hlaste výtluky na portál Výmoly.cz. Má to smysl

Nebuďte lhostejní ke svému okolí. Pomáhejte monitorovat stav našich pozemních komunikací na území České republiky. Tak se o problémech i na těch nejzapadlejších silnicích dozví i ti nejzasvěcenější a když vše dobře půjde, silnice se budou opravovat rychleji.

Jak je vidět na výše uvedeném příkladu, projekt Výmoly.cz pomáhá rozhýbat ledy. Má to smysl. Všem zúčastněným děkujeme za jejich pomoc.

Kolo s pružinovým odpružením

Nerovnosti, výmoly či díry na silnicích nejsou příjemnou, natož pak bezpečnou záležitostí. Na straně druhé se s nimi potkáváme dnes a denně. Proto ani není divu, že lidé přemýšlí a vymýšlejí nové a nové vychytávky pro bezpečnější pohyb. Jedním takovým je i nové kole Loopwheels. Kolo, které má místo špic kompozitované pružiny a tím nabízí komfortnější jízdu.

Anglická firma, která se zaobírá zlepšováním podmínek a mobility pro potřebné, nezahálí a přichází s novými a novými nápady. Jedním z nich je i novinka pro všechny cyklisty – kolo, které nabízí integrované odpružení.

Autor projektu, který byl poprvé představen na veletrhu Bespoked Bicycle v Bristolu v dubnu 2013, vyvinul se svým týmem kolo, kterému místo špic nainstaloval pružiny z uhlíkového kompozitivního materiálu. Tento systém dokáže pohlcovat nárazy přicházející z jekékoli strany, eliminuje vibrace a tím  zároveň snižuje bolest a únavu z delší jízdy.

Velkou výhodou těchto kol je kompatibilita s klasickým kolem. Tak můžete zkombinovat na svém bicyklu jedno odpružené a jedno konvenční kolo.

Použití takového systému je především vhodné u skládacích kol, u kterých je konstrukčně obtížné řešit odpružení a malá kola jsou přitom náchylnější na přenos nerovností.

U kola sice vzroste jeho hmotnost cca o 300 g na jednom kole, ale rozhodně to vynahradí komfortnější prožitek z jízdy.

Pokud zatím takové speciální kolo nemáte a setkáváte se na silnici s výtluky a výmoly, není nic jednoduššího, než je nahlásit na www.vymoly.cz. Ať se s nimi zatočí.

Zdroj foto: Loopwheels.com

„Nejkrásnější“ výmol v Německu

Uprostřed silnice barevné jezírko se zlatou rybkou? Ale ano, tento zázrak můžete potkat v německém městečku Mönchengladbach. I v negativních věcech lze hledat pozitivum. Tak rozhodně přemýšlela umělkyně, která přetvořila výmol uprostřed ulice v malé okrasné jezírko.

Jak vznikne nejkrásnější výmol v Německu?

To se tak jednou rozhodne třiatřicetiletá řidička pro napravení výmolu velmi kreativním způsobem. Co k tomu potřebovala? Fantazii, barvy, snad trochu odvahy. A tak se může spolková země Severní Porýní-Vestfálsko pochlubit  nejkrásnějším výmolem v Německu. Výtluk již nebude rušit ani ohrožovat ulici. Místní správa silnic bude pravidelně kontrolovat umělou pryskyřicí zalité barevné jezírko, ve kterém můžete obdivovat zlatou rybku a mušličky.

Pokud potkáte někde výmol či výtluk na českých pozemních komunikacích a zrovna nemáte stejně kreativního ducha jako paní Dörwaldtová, nevadí. Nahlaste svůj objev na portálu Výmoly.cz. Tak se o tomto stavu českých silnic dozvědí ti správní lidé na správných místech a postupně dojde k nápravě. Nebuďme lhostejní ke svému okolí.

Zdroj: derwesten.de/ dpa

Revoluční vývoj Michelin pružných disků proti výmolům

Výmoly, výtluky, prostě díry na cestách – noční můra všech motoristů, ale i cyklistů – se často objevují na nejvyšších příčkách stupnice nejčastějších důvodů poškození pneumatik. Michelin vyrazilo do boje svým novým vývinem pružných disků, které slibují větší bezpečnost a méně časté proražení gum.

Tak jako projekt Výmoly.cz bojuje za lepší stav našich pozemních komunikací, Michelin se vydal hledat cestu pro zdokonalení pneumatik tak, aby si právě lépe s poškozenými silnicemi poradily. Dle statistik je totiž právě špatný povrch silnic důvodem proražení bočního pláště u více než poloviny poškozených pneumatik.

Novým revolučním řešením se má stát vynález pružného disku. Michelin jako světově známý výrobce pneumatik dal hlavy dohromady se společností Maxion Wheels – světově známým výrobcem kol a vznikl projekt s názvem Michelin Acorus. Dokonalé spojení pneumatiky a disku, kde okraj gumy navazuje na pryžové okraje disku. Celý disk má dva pryžové okraje, hliníkové tělo a vnitřní designovou část. Toto řešení může ideálně absorbovat nerovnosti a mikrootřesy při jízdě a chrání jak pneumatiku, tak disk. Vývojáři pak sladili pryžovou část se zbytkem disku, a tak nic nenarušuje design vozu. Naopak dopomohl k částečnému vyřešení problému nepohodlí vlivem velkých disků a malých profilů pneumatik.

Snad se dílo podaří a my se můžeme těšit na brzké uvedení pružných disků kol na trh. A tak budeme jezdit zase o něco bezpečněji na silnicích, které stále bojují proti výmolům a výtlukům.

Do té doby budeme rádi, když o výmolech, které na silnicích potkáte, budete informovat pomocí portálu www.vymoly.cz

Nepřehledný úsek s výskytem častých dopravních nehod? Nepodceňujte jeho nástrahy

Předvídavost a trpělivost jsou za volantem ty nejlepší vlastnosti, jaké jste si kdy mohli vypěstovat. Obzvláště před nepřehlednými silničními úseky, které jsou známé častým výskytem dopravních nehod, by tyto přednosti měli čepovat do nádrže spolu s palivem. Ve spolupráci s odborníky z BESIPu jsme pro vás připravili hlavní tipy, jak i na těch nejnebezpečnějších silničních úsecích jezdit co nejbezpečněji.

Jak bezpečně projet nebezpečným úsekem?

Čím jsou nepřehledné úseky tak nebezpečné? A které nešvary řidičů přispívají nejčastěji k tomu, že tyto úseky nezvládnou?

Pokračování textu Nepřehledný úsek s výskytem častých dopravních nehod? Nepodceňujte jeho nástrahy

Nebezpečné úseky: S jakými překážkami se na silnicích setkáváme nejčastěji?

Na silnicích se setkáváme nejen s výtluky a rozbitými silnicemi, ale i s dalšími typy nebezpečných úseků. Od ledna 2017 můžete každý nebezpečný úsek, se kterým se setkáte, nově nahlásit přímo na webu výmoly.cz. Informace o nebezpečném úseku odchází přímo správcům silnic v daném regionu. Pomůžete jim tak objevit nebezpečná místa na silnicích, o který zatím možná sami netuší. Jaké typy nebezpečných úseků se na českých silnicích objevují nejčastěji?

Pokračování textu Nebezpečné úseky: S jakými překážkami se na silnicích setkáváme nejčastěji?

Vyhlášení Nejaktivnějších výmolářů za období duben – říjen 2016

I nadále odměňujeme ty nejlepší výmoláře, kteří jsou nejaktivnější na portále Výmoly.cz. Kteří výmoláři byli v roce 2016 nejaktivnější?

Výmoláři měsíce dubna 2016

Za měsíc duben 2016 se stávají nejaktivnějšími výmoláři portálu Výmoly.cz uživatelé:

  • 1. místo: Tom M. – Získává za 4165 bodů a cenu ve výši 500 Kč
  • 2. místo: David H. – Získává za 373 bodů cenu ve výši 500 Kč
  • 3. místo: Petr S. – Získává za 355 bodů cenu ve výši 500 Kč

Výmoláři měsíce května 2016

Za měsíc květen 2016 se stávají nejaktivnějšími výmoláři portálu Výmoly.cz uživatelé:

  • 1. místo: Milan R. – Získává za 155 bodů cenu ve výši 500 Kč
  • 2. místo: F. Y. – Získává za 70 bodů cenu ve výši 500 Kč
  • 3. místo: Miroslav P. – Získává za 60 bodů cenu ve výši 500 Kč

Výmoláři měsíce června 2016

Za měsíc červen 2016 se stávají nejaktivnějšími výmoláři portálu Výmoly.cz uživatelé:

  • 1. místo: Tom M. – Získává za 2976 bodů cenu ve výši 500 Kč
  • 2. místo: David H. – Získává za 135 bodů cenu ve výši 500 Kč
  • 3. místo: Martin P. – Získává za 75 bodů cenu ve výši 500 Kč

Výmoláři měsíce července 2016

Za měsíc srpen 2016 se stávají nejaktivnějšími výmoláři portálu Výmoly.cz uživatelé:

  • 1. místo: Richard Ch. – Získává za 65 bodů cenu ve výši 500 Kč
  • 2. místo: Daniel B. – Získává za 45 bodů cenu ve výši 500 Kč
  • 3. místo: Andrej B. – Získává za 45 bodů cenu ve výši 500 Kč

Výmoláři měsíce srpna 2016

Za měsíc září 2016 se stávají nejaktivnějšími výmoláři portálu Výmoly.cz uživatelé:

  • 1. místo: Tom M. – Získává za 1330 bodů cenu ve výši 500 Kč
  • 2. místo: Martin R. – Získává za 210 bodů cenu ve výši 500 Kč
  • 3. místo: David H. – Získává za 155 bodů cenu ve výši 500 Kč

Výmoláři měsíce září 2016

Za měsíc září 2016 se stávají nejaktivnějšími výmoláři portálu Výmoly.cz uživatelé:

  • 1. místo: Michal K. – Získává za 50 bodů cenu ve výši 500 Kč
  • 2. místo: Martin N. – Získává za 45 bodů cenu ve výši 500 Kč
  • 3. místo: Eliška B. – Získává za 40 bodů cenu ve výši 500 Kč

Výmoláři měsíce října 2016

Za měsíc září 2016 se stávají nejaktivnějšími výmoláři portálu Výmoly.cz uživatelé:

  • 1. místo: Tom M. – Získává za 560 bodů cenu ve výši 500 Kč
  • 2. místo: David H. – Získává za 100 bodů cenu ve výši 500 Kč
  • 3. místo: Petr M. – Získává za 75 bodů cenu ve výši 500 Kč

Všem výhercům gratulujeme a děkujeme za spolupráci při monitorování stavu českých silnic pomocí portálu Výmoly.cz.

Objevujte nové výmoly a informujte kolegy řidiče a zejména pak správce silnic prostřednictvím portálu Výmoly.cz a staňte se i vy úspěšným Výmolářem. Vyhrát můžete ještě i v naší celoroční soutěži – nejaktivnější Výmolář a nejaktivnější Zpravodaj Zelené vlny roku 2016. Soutěž trvá až do 31.12.2016. Těšíme se na vaše fotografické úlovky a děkujeme vám za aktivní podporu!

Podrobné informace o soutěži naleznete na stránce Soutěž a podrobně v Pravidlech.

 

Výmoly.cz znají nejhorší díry roku 2016 na silnicích v ČR

Do 6. ročníku ankety přišlo úctyhodných 107 000 hlasů. Silnice v okrese Česká Lípa bodovaly v první desítce hned dvakrát. Silničáři opravili už 35 % letos nahlášených výtluků.

Projekt nadace pojišťovny Generali Výmoly.cz dnes vyhlásil výsledky 6. ročníku ankety „Nejhorší díra republiky“. „V letošním hlasování získala nepopulární prvenství silnice v Doksech, okres Česká Lípa. V první desítce nejhorších silničních výtluků se objevila hned třikrát Praha, dvakrát Opava a dvakrát Česká Lípa. Dva výtluky z první desítky jsou již opravené a u dalších dvou došlo k provizorní korekci,“ komentuje výsledky ankety Petr Čaník z Výmoly.cz. Do ankety letos přišlo více než 107 tisíc hlasů. Aktivita motoristů přispívá k efektivnějšímu řešení stavu a bezpečnosti silnic. Prostřednictvím mobilní aplikace pomáhají motoristé monitorovat stav vozovek. Informace následně putují přes portál www.vymoly.cz přímo k silničářům.

Pokračování textu Výmoly.cz znají nejhorší díry roku 2016 na silnicích v ČR

Inteligentní tlumiče vycítí výtluky a přizpůsobí se

Americký vůz Ford Fusion, který v Evropě dobře známe pod jménem Mondeo, dostane speciální inteligentní tlumiče. Proč inteligentní? Díky unikátní technologii totiž dokáží vycítit výtluk ještě před tím, než se do něj podvozek zakousne. Výsledkem je pak nejen pohodlnější cestování a přesvědčivější jízdní projev, ale také menší opotřebení vozu způsobené jízdou po výtlucích a tím pádem i nižší náklady na následné opravy.

Cit dodávají senzory

Inteligentní technologie, která jakoby „vycítí“ blížící se výmol či nerovnost, by se mohla zdát jako ze světa sci-fi. Přitom půjde o sériově dodávané technologické řešení, byť, pravda, určené jen pro americký Fusion v nejsilnější verzi V6 (330 koní). Ve své třídě jde přitom o jediný vůz, který tuto technologii nabízí.

Logická otázka, která se nabízí, je, jak to celé funguje. Systém je postaven na skupině senzorů, které každé dvě milisekundy zjišťují, zda se přední náprava nezačíná vlivem výmolu „bořit“ pod úroveň silniční komunikace. Pokud ano, vyšlou senzory signál do palubního počítače, který tlumič okamžitě zpevní. Nejefektivněji bude technologie samozřejmě fungovat na zadní nápravě, která přes nerovnost jakoby přeletí a vy neucítíte skoro žádný náraz.

Systém má celou řadu předností. Kromě většího pohodlí a celkového jízdního komfortu jde také o lepší jízdní vlastnosti. Na problematických či technicky náročných úsecích si můžete s autem dovolit mnohem více. Podvozek se totiž bude chovat výrazně jistěji. V neposlední řadě pak inteligentní tlumiče přivítá i peněženka majitele vozu s touto technologií. Ušetří totiž nemalé prostředky za opravy vzniklé po jízdě na výrazně poškozených silnicích.

12 senzorů sepínajících každé 2 milisekundy

Celý systém pracuje mimořádně rychle. Senzory spínají každé dvě milisekundy, díky čemuž je zajištěna dostatečně rychlá reakce i při rychlostech vysoko nad povolený limit. O správnou tuhost odpružení se stará 12 vysoce citlivých čidel, která pracují v součinnosti s palubním počítačem .

Ford testuje jízdu po výtlucích na speciální dráze

Automobilka Ford tuto pokročilou technologii testovala na řadě míst, mimo jiné i v belgickém městě Lommel. V Lommel proto, že se zde nachází speciální zkušební dráha, na které modrý ovál testuje opotřebení podvozku a dalších součástek. Zkušební dráha je totiž tvořena rozbitými cestami s výmoly a výtluky všech hloubek a druhů.

Objeví se technologie i v Evropě?

Inteligentní podvozek, o kterém je řeč výše, můžeme prozatím najít výhradně u vozu Ford Fusion ve specifikaci V6 Sport. Možná vás teď napadá, jestli není Fusion V6 Sport předzvěstí Mondea ST. No, buďme realisté. Oficiální kanály zatím nic podobného nenaznačují. Na druhou stranu vzhledem k poměrně velkému zájmu o silné vozy střední třídy je možné, že k nám nakonec modrý ovál zpoza velké louže nové Mondeo ST přiveze. Ostatně, s našimi cestami bychom si takovou špičkovou technologii bezpochyby zasloužili.

Tak co, dali byste si nové Mondeo v „estéčkové“ verzi s proti-výtlukovou technologií líbit? A na které dráze, tankodromu či silničním úseku byste tuto technologii testovali vy?