Nejaktivnější výmolář roku 2012: Přes 40 % mnou zadaných výmolů už bylo zdárně opraveno.

Nejaktivnějšími výmoláři roku 2012 se stali hned tři Zpravodajové Zelené vlny ČRo1 Radiožurnálu. Celkovým vítězem z řad motoristů monitorujících české silnice se stal Tomáš Majling. Jaký je jeho vztah k řízení a k silnicím? A jaký potenciál vidí v projektu Výmoly? Zeptali jsme se.

Tomáši, patříte k nejaktivnějším výmolářům, poměrně pravidelně přispíváte do projektu Výmoly novými výtluky a informacemi o nich. Jste zároveň Zpravodajem Zelené vlny. Jak byste sám sebe charakterizoval jako řidiče?

Pokračování textu Nejaktivnější výmolář roku 2012: Přes 40 % mnou zadaných výmolů už bylo zdárně opraveno.

„Zapojit se do projektu Výmoly se vyplatí, není-li vám stav cest lhostejný“, říká v rozhovoru pro Výmoly.cz Milan Bocko, dopravní Zpravodaj Zelené vlny

Mezi přispěvatele, kteří projekt Výmoly 2012 aktivně podporují, patří také dobrovolní dopravní Zpravodajové Zelené vlny ČRo 1 – Radiožurnál. Jeden z nich, pan Milan Bocko, vyhrál již poněkolikáté v soutěži na www.vymoly.cz jako nejaktivnější uživatel týdne. Položili jsme mu proto několik otázek, týkajících se českých silnic.

Stav českých silnic Vám podle toho, jak jste aktivní jako Zpravodaj Zelené vlny a jako uživatel projektu Výmoly, asi není lhostejný. Jezdíte hodně? Je pro Vás osobně toto téma nějak blízké?

Áno, jazdím skoro každý deň, a to už posledných 12 rokov. Prakticky odkedy mám vodičský preukaz. Stav českých ciest je, myslím stredoeurópske špecifikum. Tankodrom D1, Brno-Praha je známy i na Slovensku.

Jak jste se stal dopravním Zpravodajem Zelené vlny?

Spravodajcom Zelenej vlny som sa stal myslím asi pred rokom a to hlavne preto, že najčastejšie v aute počúvam práve ČRo1-Radiožurnál. A okrem toho, ako Spravodajca Zelenej vlny môžem získať rôzne výhody.

Co Vás přivedlo k projektu Výmoly a přesvědčilo vás, abyste se sám zapojil?

Opäť to bol práve Český rozhlas, niekedy podvečer som počul rozhovor práve o tomto projekte. Pozrel som sa na stránky, registroval som sa a začal pridávať výmoly.

Zaregistroval jste existenci projektu Výmoly již v minulém roce, kdy začínal? Jak hodnotíte jeho dosavadní vývoj?

Nie, projekt som „objavil“ až tento rok. A musím povedať, že ja osobne som zatiaľ veľmi spokojný, pretože prakticky všetky mnou nahlásené výmoly boli opravené v relatívne krátkom čase.

Co se vám na projektu Výmoly nejvíce líbí, co vás oslovuje a kde vidíte jeho další potenciál?

Veľmi sa mi páči možnosť nahlasovať výmoly priamo užívateľmi. Plus je aj samotné hlasovanie, ktoré môže pomôcť správcom ciest v rozhodovaní, ktorý výmoľ opraví najskôr. Ďalší potenciál tohoto projektu vidím v ešte lepšej diferenciácii výmolov, určenie prioritných výtlkov, pretože, ako som si všimol, na stránkach sa objavuje mnoho dier zo skoro lesných ciest v ČR, ktoré nie sú príliš frekventované, a ich oprava, myslím, môže ešte počkať.

Své komentáře k fotografiím na vymoly.cz píšete slovensky, můžete nějak srovnat, jaká je z vašeho pohledu situace v Česku a na Slovensku, pokud se jedná o stav silnic a dálnic?

V Česku som už skoro sedem rokov, trvalo tu žijem. Keď môžem z môjho pohľadu porovnávať situáciu na Slovensku s Českom, vlastne tam nie je príliš čo. Na Slovensku sa za posledných asi 15 rokov dostavalo diaľničné spojenie od Trenčína do Žiliny. Povrch je zatiaľ stále úplne skvelý. Tento úsek sa dá bez problémov porovnávať s novými úsekmi otváraných diaľnic v Čechách. O úseku D1 Praha-Brno už som hovoril, jednoducho rekonštrukcia je nutná. Okresné cesty sú, žiaľ, na Slovensku taktiež o čosi v lepšom stave ako porovnateľné cesty v Čechách, ktorými som mal možnosť jazdiť. Samozrejme, aj na Slovensku sa nájdu cesty s výmoľmi.

Máte možnost srovnat situaci u nás ještě s nějakou jinou zemí?

Príliš nie, do zahraničia mimo Slovensko nejazdím.

Máte již ve focení výtluků praxi, poradíte ostatním “výmolářům”, jak výtluky co nejlépe vyfotit a zdokumentovat? Kdy se vám osvědčilo fotit?

Keď nájdem nový výmol, resp chodím okolo už existujúcich, ale zatiaľ nenahlásených, pár dní sledujem, či sa niečo s nimi náhodou nedeje (napr. cestári si zvyknú ich označovať farbou pred opravou). Ďalej sledujem, či nie je daný výtlk už nahlásený na vymoly.cz. A v poslednom rade sledujem, kde by sa dalo odstaviť auto tak, aby som výtlky mohol dobre a bezpečne nafotiť. Osobne fotievam väčšinou podvečer, po ceste z práce, keď je ešte svetlo, a nie je až taká hustá premávka. No všetko závisí od situácie.

Je nějaký silniční úsek nebo výtluk z těch, které se na vymoly.cz zatím objevily, které Vám doslova vyrazily dech? Které by měly získat cenu Nejhorší díra v republice?

Zatiaľ som na stránkach projektu nevidel žiadne výmoly, ktoré by mi vyložene vyrazili dych. Musím povedať, že všetky sú viac menej podobné ako sa snažím nahlasovať ja. Je dôležité, či si ich vodič stihne alebo nestihne všimnúť pred tým, než do nich vletí. Za takýto príklad je cesta z Dobřejovic do Průhonic, kde je asi 50 metrů dlhý úsek tak kvalitne rozbitý, že sa tam dá prechádzať len so zvýšenou opatrnosťou (jedná se o výmol V314, pozn. red.). No a extrém je tento (výtluk č. V14, pozn. red.), ktorý myslím úplne na stránky nepatrí. Na fotkách je podľa mňa skôr lesná cesta, než cesta pre osobné motorové vozidlá.

Provádíte také tzv. kontrolu výtluku? Tedy vracíte se ke svým fotografiím a aktualizujete jejich stav podle toho, jak ty “své” výtluky opětovně potkáváte na silnicích? (Mimochodem, i za to je možné nasbírat dost soutěžních bodů.)

Samozrejme, snažím sa nahlasovať len také výtlky, ktoré viem neskôr aj skontrolovať, opäť nafotiť a aktualizovať ich stav.

Co si Vy osobně od projektu Výmoly slibujete?

Že sa zlepší kvalita českých ciest, hlavne keď vidím, že dosť veľa výtlkov je už opravených. Kraje, zdá sa, len potrebovali „nakopnúť“.

Co byste rád vzkázal lidem, kteří se do projektu Výmoly dosud nezapojili, nebo jej zatím jen oťukávají?

Osobne som si myslel, že tento projekt nemá veľké nádeje na úspech, pretože som si myslel, že všetky diery sú (hlavne v okolí mojej práce) opravované v nevhodných časoch (väčsinou 1-2x ročne, a před zimou). Keď som začal pridávať nové výmoly, chvíľku sa nič nedialo, ale už o pár dní bol mnou nahratý výmol označený a za pár ďalších dní i opravený. To ma povzbudilo a začal som nahrávať ďalšie nepríjemné výmoly na cestách, po ktorých jazdím. A musím povedať, že veľká väčšina z nich je už opravená. Čiže zapojiť do projektu sa určite vyplatí, ak Vám nie je ľahostajný stav ciest.

Děkujeme za rozhovor i za Vaši podporu projektu Výmoly!

Rozhovor připravila Petra Čaníková

Projekt Výmoly vstupuje do ročníku 2012 s praktickou mobilní aplikací a s vyššími cíli

Projekt Výmoly již sledujete téměř rok a proto je načase představit vám novinky související se vstupem projektu do druhého ročníku – Výmoly 2012. Čím bude projekt Výmoly 2012 nový a výjimečný? Na co se můžete již s počátkem nového roku těšit? A proč byste se do tohoto originálního projektu, oceněného hlavní cenou Internet Effectiveness Awards 2011 jako nejefektivnějšího internetového řešení roku, měli zapojit i vy osobně?

Výmoly 2012 – sympatický projekt “z lidu” hledající řešení, nikoli viníky

Projekt Výmoly můžeme v jistém smyslu označit za nově vzniklou sociální síť motoristů a dalších aktérů dopravy v Česku. Nejde však jen o zábavu a propojení osob, jak už tomu u sociálních sítí dneška bývá. Jde hlavně o vznik nové užitečné databáze, která bude prospěšná všem uživatelům českých silnic.

Databáze vzniká “zespod”, tzv. “z lidu”, od běžných uživatelů české sítě komunikací, což je její hlavní předností. Jejím cílem není hledat a pranýřovat “viníky”, ale najít praktický, efektivnější a rozumný způsob, jak dosáhnout nápravy současného bezútěšného stavu na českých silnicích.

Zapojit se do projektu Výmoly.cz a přispět tak k dobré věci pro sebe i pro druhé může každý z vás!

Cíle projektu Výmoly 2012

Cílem druhého ročníku – Výmoly 2012 – a takto vzniklé sociální sítě motoristů a dalších aktérů dopravy je:

  • Praktický nástroj a databáze informací o kritických úsecích: Snížit náklady pro správce silnic, kteří díky Výmoly.cz budou bezplatně informováni o úsecích, které motoristy nejvíce trápí.
  • Zapojení správců silnic a dálnic: Pomoci zjednodušit tok informací o poničených úsecích silnic k odpovědným orgánům.
  • Hodnocení aktivity krajů: Zpětná vazba ze strany motoristů pro kraje, způsob, kterým občané mohou kraje motivovat k rychlejšímu či efektivnějšímu řešení.

Mobilní aplikace pro snadnější monitoring, portál Vymoly.cz ještě praktičtějším nástrojem

Výmoly 2012 představí především mobilní aplikaci, která řidičům usnadní monitoring. “Výmoly budou ve 2. ročníku ještě praktičtější. Měly by se stát jednoduchým nástrojem, který motoristům umožní upozorňovat na kritické a nebezpečné úseky na českých silnicích,” uvedl Petr Čaník, autor a realizátor projektu Výmoly. Motoristé se budou moci i v sezóně 2011/2012 zapojit do soutěží a získat tak hodnotné ceny od hlavních partnerů projektu.

Větší zapojení odpovědných organizací

„Zjistíme navíc podrobnější informace o jednotlivých úsecích, o tom, jaký má daný úřad k dispozici rozpočet a mnoho dalšího. Na základě těchto údajů tak budou uživatelé sami moci posoudit, zda jsou reakce a prodlevy odpovědných institucí adekvátní či nikoli,“ informuje dále Petr Čaník.

Hlavním cílem, který stojí před projektem Výmoly 2012, je zapojit do monitoringu a vyhodnocování rizikových cest mnohem více instituce odpovědné za správu českých silnic a dálnic. Databáze aktuálních rizikových úseků silnic bude správcům silnic poskytována jako podkladový materiál k rozhodování, které komunikace nutně vyžadují opravy.

Projekt Výmoly 2012 opět nabídne prostor k vyjádření všem dotčeným stranám. Samozřejmou součástí portálu budou rozhovory se zástupci správců silnic i s osobnostmi z příbuzných oborů.

Hodnocení nejaktivnějších a nejpomalejších krajů

Součástí portálu Vymoly.cz bude hodnocení rychlosti reakce odpovědných úřadů – dozvíme se, kteří správci silnic reagují na výzvy k opravám kritických úseků nejrychleji a kteří naopak nejpomaleji. Jak s těmito údaji a nově vznikající databází naloží sami silničáři? Nechejme se překvapit.

Rozhovor s Tomášem Hanzelkou, jednatelem společnosti Point S, o špatném stavu českých silnic

Stav českých silnic a dálnic je noční můrou většiny českých motoristů. Extrémní nerovnosti vozovek se totiž definitivně podepisují na podvozku vozidla, ovlivňují jeho kvalitní jízdní vlastnosti; v konečném důsledku potom trpí i samotné peněženky motoristů. Víte, jaké konkrétní závady způsobují výmoly a jak udržet vozidlo v odpovídající kondici? Tyto, ale i jiné otázky jsme položili Tomáši Hanzelkovi, jednateli největší evropské sítě pneuservisů sítě Point S.

 

 

 

 

Jaký byl hlavní podnět pro vytvoření partnerské sítě Point S a jaké výhody přináší tato síť samotným motoristům?

Výhody sítě Point S pro motoristy? Výhodou pro naše klienty určitě je možnost využít jakýkoliv partnerský pneuservis kdekoliv v České republice. Komunikace mezi jednotlivými pneuservisy funguje perfektně. V současné době sdružuje síť Point S 28 pneuservisů a cílem sítě Point S je pokrýt partnerskými pneuservisy všechny regiony v České republice.

Hlavním podnětem pro vznik sítě bylo vytvořit tlak na dodavatele, protože malá firma není schopna na tomto trhu sama obstát. Podnět přišel víceméně z Evropy a na základě toho vznikla odnož Point S v České republice. Jako soukromá firma (samostatné s.r.o.) začala fungovat a vystupovat vůči dodavateli společně – jako jeden subjekt Servis Point Group s.r.o.

Co říkáte na stav českých silnic respektive jak se vám jezdí po českých silnicích? Například po dálnici D1?

Jedním slovem “strašné”.

IMG_8160

Jak hodnotíte stav silnic ve vašem kraji, konkrétně na Novojičínsku?

Místní stav silnic je relativně dobrý. Samozřejmě existují místa, která nejsou příliš dobře sjízdná. Je to však také o zvyku. Pokud jezdím stále stejnou trasou, už vím, kde si mám dát větší pozor.


Jaké rezervy vidíte v české legislativě nebo v práci dopravní policie apod.?

Rezervy jsou obrovské. Myslím si, že státní orgány mají v tomto směru svázané ruce a policie nemá u veřejnosti ten správný respekt.


Jezdíte se občas projet i na jiné evropské dálnice, silnice? Vidíte nějaké rozdíly?

Ano, po evropských silnicích jezdím. Dobře znám rakouské, italské a slovenské dálnice. Myslím, že na Západě funguje systém údržby silnic velmi dobře.

Myslíte, že tedy i Slovensko má lepší silnice?

Ano. A je to možná tím, že jsou více důslednější a slovenský politický boj i funguje. Vidím, že jsou schopni řešit problémy rychleji a levněji.

Setkáváte se ve své praxi často s řidiči, kteří si stěžují na stav našich silnic a dálnic?

Určitě, ano. Je to u nás totiž na denním pořádku. Jelikož se specializujeme na pneumatiky, tak opravdu denně vidíme skutečný stav poškozených pneumatik a disků u našich zákazníků.

Které z vámi nejčastěji opravovaných poruch přisuzujete stavu silnic? Zničené disky, propíchnuté pneumatiky?

Nejvíce se setkáváme s proraženými pneumatikami, křivými disky, ale také se špatnou geometrií kol, vymlácenými čepy a tak dále.

Jsou potíže, se kterými se na vás obracejí řidiči, kteří vjeli do výmolu, spíše kosmetického rázu, nebo se jedná o poruchy opravdu závažné?

Poruchy vzniklé po najetí do výmolů jsou rozhodně závažné. Začíná to poškozením pneumatiky, která může být proražená a pokračuje to zničeným diskem. Ostatní závažné poruchy na vozidle, které způsobí díra na silnici, nejsou ale ihned viditelné.

Musí se poškozené pneumatiky kompletně vyměnit?

V některých případech jsou poškozené pneumatiky opravitelné. Záleží však na míře jejich poškození. Opravené pneumatiky musí totiž splňovat předem daná kritéria, aby byla zaručena bezpečnost provozu a bezproblémová životnost.

Co radíte řidičům, kteří se dostanou do problému kvůli výmolů na silnici? Na co by neměli zapomenout bezprostředně po nehodě?

Určitě bych doporučil vyvíjet tlak na cestáře, poškození okamžitě zdokumentovat a vyplnit protokol o nehodě, aby byla možnost vymáhat způsobenou škodu. Motoristé si často nechávají zaplatit pouze pneumatiku a disk kola. Pokud však vozidlo nedají na geometrii, nezjistí se skutečné závady na voze. Špatná geometrie kol má totiž vliv na životnost samotné pneumatiky a samozřejmě i na jízdní vlastnosti. Proto by se oprava určitě neměla podceňovat.

Jak často by měli navštěvovat motoristé pneuservis v rámci pravidelných kontrol?

Motoristům doporučuji vždy po ujetí 10 000 km nechat v pneuservise kola převážit a každý měsíc kola i dofoukat. Stejně tak doporučuji při přezutí letních kol na zimní (a obráceně) provést geometrii kol.

Jako pro síť pneuservisů je pro vás teoreticky lepší, když je stav silnic špatný, nebo lepší?

Určitě lepší. Pneumatiky se opotřebovávají i běžnou jízdou. Servis kol a výměna pneumatik se i v takovém případě musí provádět. Pokud tedy přinesou české silnice lepší sjízdnost, budeme jedině rádi.

IMG_8163

Proč jste se vlastně pustili do projektu Výmoly 2011?

Vše vzniklo na základě spolupráce s Petrem Čaníkem, realizátorem projektu Výmoly 2011. Petr Čaník přišel s myšlenkou tohoto projektu již před rokem, k samotné realizaci jsme se však odhodlali až v letošním roce.

S jakým ohlasem jste se setkali po spuštění akce Výmoly 2011 ve své síti?

Myslím, že projekt Výmoly 2011 se dostal do povědomí nejen partnerským pneuservisům, ale i konkurenci. Síti Point S přinesl projekt rozhodně pozitivní ohlasy a mohu říci, že jsem s touto akcí spokojen.


Myslíte si, že veřejná diskuze, která se rozpoutala okolo projektu Výmoly 2011, bude mít také svůj reálný, viditelný dopad na stav našich silnic?

Ano. Projektem Výmoly 2011 se píchlo do vosího hnízda a doufám, že zodpovědné úřady sjednají nápravu.

Plánujete akci opakovat také příští rok?

To záleží na dohodě s Petrem Čaníkem, který projekt spravuje, ale rozhodně tento projekt nenecháme usnout. Možná se dočkáme i aplikace pro chytré telefony.

Co byste na závěr doporučil našim řidičům?

Jezdit podle předpisů a velkou dávku trpělivosti s výmoly na našich silnicích.

Chcete-li, vyjádřete se k výše diskutovanému, případně můžete sami vznést dotaz. Budeme se snažit fundovaně vaše otázky zodpovědět.