Celý minulý rok jste byli aktivní a i tentokrát díky vám projekt Výmoly.cz značně napomohl ke zlepšení stavu českých silnic. Děkujeme vám všem, kteří jste se zapojili k monitorování stavu pozemních komunikací v České republice a tím přispěli i k jejich opravám. A kteří z vás byl v minulém roce nejaktivnějšími výmoláři?
Soutěž o nejaktivnější výmoláře probíhala od května 2019 do konce roku 2019. A zde jsou ti z vás, kteří přispěli největším počtem hlášení a snímků poškozených silničních úseků.
Nejaktivnější výmoláři roku 2019 (celoroční soutěž)
1. místo – P.Š. (získal 2.503 bodů) – výhra ve výši 3.000 Kč
2. místo – Tom M. (získal 2.260 bodů)- výhra ve výši 2.000 Kč
3. místo – kamionak davidek (získal 770 bodů)- výhra ve výši 1.000 Kč
Všem vítězům gratulujeme a děkujeme jim za aktivní podporu projektu Výmoly.cz! Pomáhejte i nadále v monitorování stavu našich silnic a dálnic. Stojí to za to.
Dnes, 6. května 2019 odstartoval v pořadí již 9. ročník ankety o Největší díru republiky. Zároveň také byla vyhlášena cena Nejaktivnější kraj za rok 2018 – nejvíce nahlášených výmolů loňský rok opravil Jihomoravský kraj.
Startuje 9. ročník ankety Nejhorší díra republiky
Výmoly.cz a nadace pojišťovny Generali vyhlašují již 9. ročník motoristické ankety Nejhorší díra republiky. Prostřednictvím portálu Výmoly.cz pomáhají motoristé silničářům monitorovat stav českých silnic. Upozorňují na výtluky či celé úseky, které je potřeba opravit.
Data od veřejnosti v rámci projektu Výmoly.cz putují přímo k odpovědným silničářům. Díky jejich aktivnímu přístupu se dosud podařilo opravit téměř polovinu z více než 7 800 nahlášených výtluků. V pondělí 6. května 2019 vyhlásili zástupci portálu Výmoly.cz a nadace pojišťovny Generali vítěze ankety v kategorii o Nejaktivnější kraj. Tím se za rok 2018 stal Jihomoravský kraj, kde bylo v loňském roce opraveno nejvíce nahlášených výtluků. Ocenění bude zástupcům kraje předáno v průběhu měsíce května.
Zároveň dnešním dnem oficiálně odstartoval 9. ročník ankety Nejhorší díra republiky. Veřejnost tak na webové stránce www.vymoly.cz může nejen hlásit výtluky, ale také hlasovat pro ty nejhorší úseky nebo konkrétní díry na vozovce. Hlasování veřejnosti probíhá až do 31. července 2019.
Stav silniční sítě v ČR je alarmující
Výroční zpráva NKÚ upozorňuje na alarmující stav kvality českých silnic. Podle zveřejněných statistik je více než 50 % všech silnic II. a III. tříd v hodnocených krajích v havarijním nebo nevyhovujícím stavu. Dle zprávy NKÚ spočívá hlavní problém v neefektivních procesech a nedostatečné legislativě.
Tuto situaci potvrzuje také hodnotící zpráva Světového ekonomického fóra (World Economic Forum). V té se Česká republika ocitá v položce kvality silniční sítě na nechválihodném 74. místě ze 137 sledovaných zemí světa. Před námi jsou země jako Irán, Mexiko, Turecko, Namibie nebo Rwanda.
Kvalita silnic II. a III. třídy ve vybraných krajích
Sledované kraje: Plzeňský kraj /PLZ/, Liberecký kraj /LIB/, Středočeský kraj /STČ/, Olomoucký kraj /OL/ a Královéhradecký kraj /KH/.
Zdroj: Výroční zprávy Nejvyššího kontrolního úřadu 2018
Důraz na inovace
“V letošním roce bude jedním z cílů projektu Výmoly.cz více otevřít diskuzi na téma inovací v souvislosti s kvalitou silnic. Těší nás, že se v roce 2019 například město Kopřivnice stane jedním z pilotních měst, které se v České republice inovacím otevírají a rozhodlo se poskytnout prostor k testování inovací na území města,” představuje plány pro letošní rok Petr Čaník.
Ministerstvo dopravy, jehož oddělení BESIP podpořilo projekt záštitou, má i letos na opravy silnic připravené finanční zdroje. „Aktivita krajů, které na podněty reagují a snaží se nejnebezpečnější vady na vozovce opravit, ukazuje, že projekt Výmoly.cz odvádí dobrou práci. Vidíme jasně měřitelné výsledky na základě informací přímo od řidičů. Bezpečná infrastruktura je klíčovým prvkem, který bychom neměli zanedbávat ani na silnicích nižších tříd,“ řekl vedoucí oddělení BESIP Tomáš Neřold.
Škody na autech v milionech
V důsledku silničních výtluků vznikají také škody na vozidlech. Jen pojišťovna Generali jich řeší ročně stovky. „Průměrná škoda na autě se po takovém střetu s vozovkou pohybuje kolem čtyřiceti tisíc korun,“ upřesňuje tiskový mluvčí pojišťovny Generali Jan Marek, a dodává: „Typicky se jedná o kombinaci více poškození – od proražených pneumatik, zničených disků kol, přes poškozené části podvozku až po těžší případy hnutých karoserií anebo prasklých čelních skel.“
„Těší nás, že se správci silnic věnují velké části výtluků nahlášených motoristy na portál Výmoly.cz. Celková opravenost výtluků nově nahlášených v loňském roce dosáhla 40 %. A za celé období působení našeho projektu evidujeme opravenost u téměř poloviny všech nahlášených výtluků,“ komentuje opravy Petr Čaník, autor projektu Výmoly.cz. „To je podle mě nejlepší vizitka funkčnosti našich aktivit,“ doplňuje Petr Čaník.
Právě spolupráce se silničáři, nikoli útoky na jejich práci, patří mezi hlavní cíle projektu. „Ceníme si tohoi, že je projekt Výmoly.cz řadou správců silnic vnímán pozitivně. Za 9 let fungování projektu můžeme konstatovat, že projekt srozumitelným a funkčním způsobem zapojuje řidiče do sledování stavu silnic a umožňuje jim upozornit na ty úseky, které je trápí nejvíce. Řečeno zjednodušeně – možnost ovlivnit dění kolem sebe mají doslova ve svých rukou,“ říká Jan Marek, tiskový mluvčí pojišťovny Generali.
„Pilířem projektu jsou postřehy od samotných řidičů. Hlášení jsou předávána silničářům. Toto propojení oceňujeme. Funguje na podobném principu, jakým se dobrovolní Zpravodajové Zelené vlny coby nedocenitelný informační zdroj přímo podílejí na přípravě našeho spolehlivého dopravního zpravodajství,“ vysvětluje Štěpán Janda, vedoucí Zelené vlny Radiožurnálu, která je mediálním partnerem projektu Výmoly.cz.
Jak na škodu po „srážce se silnicí“
Pokud došlo k poškození vozidla kvůli vjetí do díry na silnici, existuje několik možností, jak situaci řešit:
Umožní-li to bezpečnost na komunikaci, vše (auto, výtluk a jeho okolí) je přímo na místě potřeba zdokumentovat (fotografie, videa, svědecké výpovědi). V případě nepojízdnosti auta doporučujeme kontaktovat asistenční službu vlastní pojišťovny.
Úhradu následků takové nehody lze žádat po vlastníkovi komunikace. U dálnic a silnic I. třídy je to stát. V případě silnic II. a III. třídy jsou to kraje, na jejichž území se rozbitý úsek silnice nachází. Místní komunikace vlastní obce.
Za škodu odpovídá vlastník komunikace mj. v případě, že řidič díru nebo výtluk na silnici nemohl předvídat nebo nebyly dostatečně označené (např. dopravní značkou „nerovnost vozovky“). Vlastníci komunikace, respektive její správci mívají uzavřeno pojištění odpovědnosti, ze kterého se škoda může hradit.
Každá situace se vždy posuzuje podle konkrétních okolností (dodržení předepsané rychlosti vs. stav vozovky atd.).
Neodškodní-li vlastník komunikace, rychlejším a jednodušším řešením je úhrada opravy z havarijního pojištění (zvlášť u škod, kde došlo k rozsáhlejšímu poškození než jen např. k proražení pneumatiky – u havarijního pojištění je totiž potřeba počítat ještě se spoluúčastí).
[TZ 13.11.2018, Praha] – Nejhorší silniční úsek 2018 označila veřejnost na Blanensku. Silničáři opravili už bezmála 40% letos nahlášených výtluků. „Srážka se silnicí“ v průměru přijde na 40 tisíc Kč, škody porostou. Projekt pojišťovny Generali Výmoly.cz dnes vyhlásil výsledky již 8. ročníku ankety „Nejhorší díra republiky“. „Letošní ročník přináší úplně nového vítěze, i když jde mezi motoristy o notoricky známý úsek. Jako nejhorší byla označena silnice v obci Lhota Rapotina na Blanensku. Dobrou zprávou nicméně je, že náš projekt pomohl k tomu, že se výmoly v problematické části komunikace podařilo opravit,“ komentuje výsledky letošní ankety Petr Čaník z Výmoly.cz.
Úsek v obci Lhota Rapotina nahlásili motoristé na Výmoly.cz už v roce 2013 s výmluvným komentářem: Dva výmoly podobné spíše výkopu! Přes celou silnici a neustále se zvětšuje. Na jaře 2018 byl úsek provizorně opraven. Stejně tak nyní na podzim. I přes opakované dočasné opravy hlasující rozhodli o tom, že si silnice zaslouží prvenství v anketě o nejhorší výmol roku. V anketě o “nejhorší díru v republice” přitom letos přišlo přes web a aplikaci téměř 100 tisíc hlasů.
„Je vidět, že o této silnici silničáři vědí a snaží se dělat maximum pro sjízdnost tohoto úseku. Jsme přesto přesvědčeni, že v letošní anketě o Největší díru v republice si tento úsek prvenství zaslouží, protože obecně jsou silnice v této turisticky vyhledávané oblasti Moravského krasu ve špatném stavu. Silnice u Lhoty Rapotina je jen jeden z mnoha poškozených úseků,“ vysvětluje Petr Čaník.
Výtluky přibývají i mizí
„Během ročníku 2018 upozornili motoristé na téměř tisíc silničních úseků, které vyžadují opravu. Přes 38 % z nich se už přitom renovace dočkala. Proti loňským 34 % jde o pozitivní navýšení,“ říká Jan Marek z pojišťovny Generali. Za osm let celého trvání projektu nahlásili motoristé přes 7600 silničních výmolů. Více než 45 % z nich je k dnešnímu dni opraveno.
Nejvíce výmolů, které motoristy letos trápí a které reportovali, se nachází na komunikacích Středočeského kraje.
Vyhlášením „největší silniční díry“ ale projekt Výmoly.cz nekončí. Motoristé mohou i nadále posílat silničářům informace o stavu silnic, které je trápí. Správci silnic projekt přitom sami aktivně sledují a snaží se na připomínky a upozornění motoristů co nejdříve reagovat.
V druhé polovině roku projekt tradičně svou pozornost zaměřuje na aktivitu jednotlivých krajů, která vede k opravám silničních děr. Následně s koncem roku vyhodnocuje, jak byly jednotlivé kraje s opravami nahlášených problematických úseků úspěšné.
„Výmoly.cz nejsou místem, kde si na webu nebo přes aplikaci motoristé jen zoufají nad špatným stavem silnic. Cílem není ani konfrontace, ale propojení řidičské komunity se správci silnic. Tím si projekt získává naše sympatie,“ vysvětluje Štěpán Janda, vedoucí redakce Zelené vlny Českého rozhlasu.Výmoly.cz jdou dál a upozorňují na problémy samotné silničáře. „Urychlí se tak opravy rozbitých komunikací. Takovou aktivitu Zelená vlna plně podporuje. Proto jsme tradičním partnerem projektu od jeho počátků,“ dodává Janda.
Nejhorší výtluky 2018
Z deseti nejhorších úseků je v současné chvíli polovina opravena, zbylé na nápravu stavu ještě čekají. Desítku nejhorších výtluků si můžete prohlédnout na videu.
„Hlavním cílem projektu Výmoly.cz je efektivní spolupráce mezi silničáři a řidiči. Našim cílem není kritizovat práci silničářů, ale pomocí efektivního komunikačního kanálu právě spojovat motoristy a správce silnic,“ připomíná Petr Čaník z projektu Výmoly.cz.
Právě přímost celého projektu oslovila BESIP, jehož prostřednictvím poskytlo pro letošní rok záštitu Ministerstvo dopravy.
Do projektu je aktuálně zapojeno přes pět tisíc aktivních uživatelů z celé ČR a jejich počet nadále roste. Výmoly.cz navíc pomáhají předcházet značným škodám na vozidlech. „Pokud motoristé nemají havarijní pojištění, vjedou do označeného výmolu a své auto poškodí, musí opravu většinou hradit ze své vlastní kapsy. Průměrně taková ´srážka se silnicí´ přijde až na 40 tisíc korun. S tím, jak přibývá čidel, senzorů a elektronických pomocníků v autech, očekáváme, že výše škody poroste,“ doplňuje Jan Marek z pojišťovny Generali.
Výsledky 8. ročníku ankety „Nejhorší silniční díra republiky“
Pokud došlo k poškození vozidla kvůli vjetí do díry na silnici, existuje několik možností, jak situaci řešit:
Umožní-li to bezpečnost na komunikaci, vše (auto, výtluk a jeho okolí) je přímo na místě potřeba zdokumentovat (fotografie, videa, svědecké výpovědi). V případě nepojízdnosti auta doporučujeme kontaktovat asistenční službu vlastní pojišťovny.
Úhradu následků takové nehody lze žádat po vlastníkovi komunikace. U dálnic a silnic I. třídy je to stát. V případě silnic II. a III. třídy jsou to kraje, na jejichž území se rozbitý úsek silnice nachází. Místní komunikace vlastní obce.
Za škodu odpovídá vlastník komunikace mj. v případě, že řidič díru nebo výtluk na silnici nemohl předvídat nebo nebyly dostatečně označené (např. dopravní značkou „nerovnost vozovky“). Vlastníci komunikace, respektive její správci mívají uzavřeno pojištění odpovědnosti, ze kterého se škoda může hradit.
Každá situace se vždy posuzuje podle konkrétních okolností (dodržení předepsané rychlosti vs. stav vozovky atd.).
Neodškodní-li vlastník komunikace, rychlejším a jednodušším řešením je úhrada opravy z havarijního pojištění (zvlášť u škod, kde došlo k rozsáhlejšímu poškození než jen např. k proražení pneumatiky – u havarijního pojištění je totiž potřeba počítat ještě se spoluúčastí).
Projekt Výmoly.cz už má na svém kontě i několik ocenění v rámci České ceny za PR a Internet Effectiveness Awards. Dále se probojoval na shortlist European Digital Awards v kategorii Inovace roku, European Excellence Awards a SABRE Awards EMEA.
Poznámka pro editory
Pojišťovna Generali patří s tržním podílem 6,9 % a předepsaným pojistným překračujícím 8,5 miliardy Kč (k 31. 12. 2017 dle metodiky ČAP) mezi pět největších českých pojišťoven. Kromě individuálního pojištění nabízí pojistná řešení pro malé, střední a velké firmy v oblasti podnikatelských, průmyslových, technických a zemědělských rizik.
Generali Pojišťovna a.s. je součástí skupiny Generali, nezávislé italské finanční skupiny se silnou mezinárodní působností, která vznikla v roce 1831. Skupina Generali patří mezi přední světové pojišťovny s předepsaným pojistným přes 68 miliard euro v roce 2017. Ve více než 60 zemích světa zaměstnává 71 tisíc odborníků, kteří spravují účty 57 milionům klientů. Skupina Generali zaujímá vedoucí postavení na trzích západní Evropy. Stále významnější pozici získává v regionu střední a východní Evropy a také v Asii. V roce 2017 hodnocení společnosti Corporate Knights zařadilo skupinu Generali mezi světové společnosti, které nejvíce dbají o trvale udržitelný rozvoj.
V Rakousku, v regionu střední a východní Evropy a v Rusku působí skupina Generali prostřednictvím poboček ve 12 zemích a patří mezi tři největší pojistitele v regionu.
Již tradičně na začátku každého roku oceňuje projekt Výmoly.cz své nejaktivnější přispěvatele v celoročních soutěžích. Jsme rádi, že jsou mezi námi stále ti, kterým není lhostejný stav českých silnic. Děkujeme všem, kteří monitorováním našich pozemních komunikací přispívají k jejich opravám. A rovněž i dále sledují realizaci jejich oprav.
Soutěž o nejaktivnější výmoláře probíhala od 6. dubna 2017 do 31. prosince 2017. A kteří řidiči byli ti, kteří přispěli největším počtem snímků poškozených silničních úseků a informací o jejich opravách?
Již tradičně na začátku každého roku oceňuje projekt Výmoly.cz své nejaktivnější přispěvatele v měsíčních i celoročních soutěžích. Děkujeme tak všem, kterým není lhostejné, po jakých cestách v naší republice jezdíme a aktivně přispívají k monitorování stavu českých silnic. Děkujeme, že si všímáte silničních úseků, které je potřeba opravit, a že rovněž sledujete jejich opravy.
Soutěž o nejaktivnější výmoláře probíhala od 12. dubna 2016 do 31. prosince 2016. Představujeme vám řidiče, kteří přispěli největším počtem snímků poškozených silničních úseků a informací o jejich opravách.
Všimli jste si ke konci roku 2016 nerovností a výtluků na našich silnicích a nahlásili je na portále Výmoly.cz? Podívejte se, kteří výmoláři byli v listopadu a prosinci 2016 nejaktivnější.
Výmoláři měsíce listopad 2016
Za měsíc listopat 2016 se stávají nejaktivnějšími výmoláři portálu Výmoly.cz uživatelé:
1. místo: Tom M. – Získává za 4165 bodů a cenu ve výši 500 Kč
2. místo: David H. – Získává za 373 bodů cenu ve výši 500 Kč
3. místo: Petr S. – Získává za 355 bodů cenu ve výši 500 Kč
Výmoláři měsíce prosince 2016
Za měsíc prosinec 2016 se stávají nejaktivnějšími výmoláři portálu Výmoly.cz uživatelé:
1. místo: Milan R. – Získává za 155 bodů cenu ve výši 500 Kč
2. místo: F. Y. – Získává za 70 bodů cenu ve výši 500 Kč
3. místo: Miroslav P. – Získává za 60 bodů cenu ve výši 500 Kč
Všem výhercům gratulujeme a děkujeme za spolupráci při monitorování stavu českých silnic pomocí portálu Výmoly.cz.
Objevujte nové výmoly a informujte kolegy řidiče a zejména pak správce silnic prostřednictvím portálu Výmoly.cz a staňte se i vy úspěšným Výmolářem. Vyhrát můžete ještě i v naší celoroční soutěži – nejaktivnější Výmolář a nejaktivnější Zpravodaj Zelené vlny roku 2016. Soutěž trvá až do 31.12.2016. Těšíme se na vaše fotografické úlovky a děkujeme vám za aktivní podporu!
Podrobné informace o soutěži naleznete na stránce Soutěž a podrobně v Pravidlech.
Cookies
Používáme cookies. Nastavte si jejich používání kliknutím na Nastavení. Pokud si myslíte, že je vše v pořádku, zvolte Přijmout vše.
Jak používáme cookies
Vyberte, jaké soubory cookie chcete přijmout. Vaše volba bude uložena po dobu jednoho roku.
Jak používáme cookies
Nezbytně nutné cookies Nezbytně nutné soubory cookies umožňují základní funkce webových stránek, jako je např. přihlášení uživatele a správa účtu. Jedná se o cookies potřebné pro běžný provoz webových stránek. Webové stránky nelze bez nezbytně nutných souborů cookie správně používat. Pro využití těchto cookies nepotřebujeme váš souhlas a ani je nemůžete odmítnout.