Dálnice D1 zvolena “vítězem” anticeny Nejhorší díra v republice 2019 projektu Výmoly.cz

[Tisková zpráva ze dne 16.12.2019, Praha]

  • První tři nejhorší silnice nižších tříd jsou v Moravskoslezském kraji
  • Silničáři opravili přes 40 % letos nahlášených výtluků
  • „Srážka se silnicí“ v průměru přijde na 40 tisíc Kč, škody porostou

Projekt pojišťovny Generali Výmoly.cz dnes vyhlásil výsledky 9. ročníku ceny „Nejhorší díra republiky”. „V anketě se zpravidla věnujeme silnicím II. a III. tříd, jejichž stav motoristé pravidelně monitorují. Stejně tak i letos hodnotili motoristé na portálu Výmoly.cz nejhorší silniční úseky v republice. Redakce portálu Výmoly.cz se však při vyhlášení výsledků za letošní rok rozhodla reflektovat dlouhodobě neutěšený stav českých dálnic. Letošní vítězství ankety Nejhorší díra v republice proto náleží dálnici D1, jakožto symbolu neutěšeného stavu české dálniční sítě,” komentuje výsledky Petr Čaník, autor projektu Výmoly.cz.

DÁLNICE D1 ZVOLENA „vítězem“ ANTICENY

Speciální anticena “Nejhorší díra roku” byla za rok 2019 portálem Výmoly.cz udělena samotné dálnici D1. „Rozhodli jsme se anticenu udělit dálnici D1 z důvodu dlouhodobého neutěšeného stavu nejen samotné D1, ale celé dálniční sítě v Česku. Stav našich silnic je natolik špatný a má své hluboké ekonomické dopady, které jsou natolik nezanedbatelné, že i přesto, že se jako projekt dlouhodobě věnujeme zejména stavu silnic II. a III. tříd, jsme nemohli postupovat jinak,” vysvětluje Čaník.

Na portále Výmoly.cz hodnotí motoristé zejména stav silnic II. a III. tříd, které jsou podle Výroční zprávy NKÚ z více než 50 % v havarijním nebo nevyhovujícím stavu. Správci silnic aktivitu řidičů na portále Výmoly.cz dlouhodobě oceňují. Tyto silnice totiž nemohou sami kontrolovat s obdobnou intenzitou, jako je tomu u dálnic a silnic I. tříd.

Považujeme za samozřejmé, že z hlediska bezpečnosti není možné v rámci projektu Výmoly.cz dokumentovat špatný stav českých dálnic obdobným způsobem, jako to motoristé realizují u silnic nižších tříd. Uvědomujeme si, že projekt Výmoly.cz má svou velkou hodnotu a smysl právě v monitoringu silnic nižších tříd. Přesto jsme přistoupili k vyhlášení dálnice D1 jako vítěze ankety Nejhorší díra v republice za rok 2019, jako jakéhosi symbolu neutěšeného stavu celé dálniční sítě České republiky,”  dodává Čaník.

Podle žebříčku Světového ekonomického fóra se Česká republika umístila v kvalitě silniční sítě až na 76. místě. Zaostává tak opětovně nejen za vyspělými zeměmi světa a Evropy, ale například také za Pakistánem, Senegalem, Tanzánií, Alžírskem nebo Albánií.

2019_TZ_Zebricek_svetoveho_ekonomickeho_fora

Zdroj: Světové ekonomické fórum: Quality of roads, 1(low) – 7(high), 2019 – Country rankings https://www.theglobaleconomy.com/rankings/roads_quality/

Kolik nás stojí, když D1 denně stojí

Nejde však pouze o nespokojenost se stavem silnic a dálnic či jednotlivé výtluky. Jaké konkrétní dopady má zcela nedostačující dálniční síť na vývoj HDP i nezaměstnanosti v mnoha regionech vyčíslila analýza společnosti Raiffeisenbank z letošního roku. Vysvětluje, že čas promarněný v dopravních zácpách má svou cenu. „Češi ročně ztrácí minimálně 1,1 miliardy korun v nevyrobené produkci a čase promarněném v kolonách na dálnici. Geografická poloha a exportní zaměření České republiky klade vysoké nároky na kvalitu dopravní sítě a její napojení na okolní země. Zaslouží si proto mimořádnou pozornost,“ uvádí hlavní ekonom Raiffeisenbank Helena Horská.

V rámci zemí Evropské unie je podle analýz kvalita českých silnic šestá nejhorší. Investice do České silniční sítě přitom nadále zaostávají za průměrem zemí EU i V4. Do roku 2010 jsme přitom v rámci V4 měli dálniční síť nejlepší. „Zatímco v roce 2010 mířilo na investice do silnic 1,1 % českého HDP, v roce 2011 šlo jen o 0,8 %, mezi lety 2012 až 2017 se tento podíl držel pouze okolo 0,5 % a v dohledné době nelze očekávat výraznější změnu,“ uvádí v závěru analýza Raiffeisenbank. Jak konstatuje výroční zpráva NKÚ, „výstavba dálniční infrastruktury… významně zaostává za strategickými záměry.” (Výroční zpráva NKÚ, str. 38)

Česká silniční síť potřebuje efektivní správu a inovace

Stejně jako v mnoha dalších oborech, i zde je ve zvýšené míře zapotřebí hledat inovace a efektivní způsoby řešení. Samotný NKÚ za jednu z příčin aktuálního stavu českých silnic označuje “neúčinný postup odpovědných orgánů k odstranění neefektivních procesů i legislativních překážek” (Výroční zpráva NKÚ, str. 38).
V tomto ohledu jsme jako projekt rádi, že jsme v letošním roce napomohli rozvoji inovací v oblasti oprav silnic,” uvádí Čaník. „Podařilo se nám zrealizovat spolupráci vývojářů s municipalitami.” Po dobu několika měsíců byl v reálném provozu ve městě Kopřivnici testován prototyp nového patentovaného zařízení na opravu silnic fungující na principu mikrovln, který byl vyvíjen ve spolupráci s Akademií věd ČR. Toto zařízení je možné používat bez ohledu na venkovní teploty, takže opravy silnic mohou probíhat i v zimním období. „Technologii u nás přímo v praxi testovala společnost, která pro město Kopřivnici běžně zajišťuje opravy místních komunikací. Testovala ji souběžně s provozem původní technologie podle metodologie, kterou jsme si předem nastavili, aby bylo možné provádět jejich srovnání,” upřesňuje Adam Hanus, místostarosta Kopřivnice. „Jsme rádi, že jsme tímto způsobem mohli tvůrcům prototypu přispět k předání cenných poznatků z praxe, který povede k dalšímu rozvoji těchto inovací,” doplňuje Vladimír Pustka, jednatel společnosti Slumeko, která testování v Kopřivnici realizovala.

Autoři nových technologií a patentů si kladou za cíl zjednodušit, zrychlit a zkvalitnit proces opravy výtluků. Opravy prováděné novými technologiemi by podle nich měly dosahovat mnohem vyšší trvanlivosti. Věříme, že ve výstavbě a opravách vozovek se v blízké době objeví další moderní trendy a inovace, které povedou ke zvýšení kvality, efektivity i snížení časové náročnosti a ceny prováděných oprav výtluků. „Velice rádi jako projekt opětovně podpoříme spolupráci municipalit a firem podílejících se na vývoji nových patentů. Pouze použití v praxi totiž dokáže výrobcům inovativních technologií poskytnout cennou zpětnou vazbu pro zlepšování jejich výrobků”, dodává Čaník.

Nejhorší výtluky 2019

„V průběhu ročníku 2019 upozornili motoristé na více než pětistovku nových silničních úseků, které vyžadují opravu. Přes 43 % všech letos nahlášených úseků se už přitom renovace dočkalo. Proti loňským 38 % jde o pozitivní navýšení,“ říká Jan Marek z pojišťovny Generali.

Za devět let celého trvání projektu nahlásili motoristé na 8 100 silničních výmolů. „Hlavním cílem projektu Výmoly.cz je efektivní spolupráce mezi silničáři a řidiči. Našim cílem není kritizovat práci silničářů, ale pomocí efektivního komunikačního kanálu právě spojovat motoristy a správce silnic,“ připomíná Petr Čaník z projektu Výmoly.cz.

Mezi silnicemi II. a III. tříd se na přední příčky ankety o nejhorší silniční úsek 2019 umístil nechvalně známý úsek v Šilheřovicích, silnice na ul. Prodloužená a Horní v Ostravě nebo vozovka U Vodárny v Karviné či Chroustovice v Pardubickém kraji. Z deseti nejhorších úseků je v současné chvíli opraveno 30 %, zbylé úseky na nápravu ještě čekají.

VÝSLEDKY 9. ROČNÍKU ANKETY NEJHORŠÍ SILNIČNÍ DÍRA REPUBLIKY

1. CZ3124, Šilheřovice, silnice Dolina
https://www.vymoly.cz/detail/silherovice-silnice-dolina/

2. CZ9725, Ostrava, Prodloužená ul.
https://www.vymoly.cz/detail/ostrava-silnice-prodlouzena-4/

3. CZ9723, Ostrava, Horní ul.
https://www.vymoly.cz/detail/ostrava-silnice-horni-6/

4. CZ9504, Karviná, silnice U Vodárny
https://www.vymoly.cz/detail/karvina-silnice-u-vodarny/

5. CZ9583, Chroustovice, silnice č. 32271
https://www.vymoly.cz/detail/chroustovice-silnice-c-32271-1/

6. CZ9647, Stvolínky, silnice č. 263
https://www.vymoly.cz/detail/stvolinky-silnice-c-2635-2/

7. CZ9294, Sibřina, silnice Říčanská
https://www.vymoly.cz/detail/sibrina-silnice-ricanska-1/

8. CZ9637, Dobříš, ulice Plk. B. Petroviče
https://www.vymoly.cz/detail/dobris-silnice-plukovnika-b-petrovice-1/

9. CZ9521, Jindřichov, silnice č. 44020
https://www.vymoly.cz/detail/jindrichov-silnice-c-44020/

10. CZ8299, Skalice nad Svitavou, před žel. stanicí
https://www.vymoly.cz/detail/skalice-nad-svitavou-silnice/

Srážka se silnicí stojí průměrně 40 000 Kč

Do projektu je aktuálně zapojeno přes pět tisíc aktivních uživatelů z celé České republiky a jejich počet nadále roste. Výmoly.cz navíc pomáhají předcházet značným škodám na vozidlech. „Pokud motoristé nemají havarijní pojištění, vjedou do označeného výmolu a své auto poškodí, musí opravu většinou hradit ze své vlastní kapsy. Průměrně taková ´srážka se silnicí´ přijde až na 40 tisíc korun. S tím, jak rostou ceny servisních prací a přibývá čidel, senzorů a elektronických pomocníků v autech, očekáváme, že výše škody poroste,“ doplňuje Jan Marek z pojišťovny Generali.

Jak na škodu po „srážce se silnicí“

Pokud došlo k poškození vozidla kvůli vjetí do díry na silnici, existuje několik možností, jak situaci řešit:

  1. Umožní-li to bezpečnost na komunikaci, vše (auto, výtluk a jeho okolí) je přímo na místě potřeba zdokumentovat (fotografie, videa, svědecké výpovědi). V případě nepojízdnosti auta doporučujeme kontaktovat asistenční službu vlastní pojišťovny.
  2. Úhradu následků takové nehody lze žádat po vlastníkovi komunikace. U dálnic a silnic I. třídy je to stát. V případě silnic II. a III. třídy jsou to kraje, na jejichž území se rozbitý úsek silnice nachází. Místní komunikace vlastní obce.
  3. Za škodu odpovídá vlastník komunikace mj. v případě, že řidič díru nebo výtluk na silnici nemohl předvídat nebo nebyly dostatečně označené (např. dopravní značkou „nerovnost vozovky“). Vlastníci komunikace, respektive její správci mívají uzavřeno pojištění odpovědnosti, ze kterého se škoda může hradit.
  4. Každá situace se vždy posuzuje podle konkrétních okolností (dodržení předepsané rychlosti vs. stav vozovky atd.).
  5. Neodškodní-li vlastník komunikace, rychlejším a jednodušším řešením je úhrada opravy z havarijního pojištění (zvlášť u škod, kde došlo k rozsáhlejšímu poškození než jen např. k proražení pneumatiky – u havarijního pojištění je totiž potřeba počítat ještě se spoluúčastí).

Projekt Výmoly.cz už má na svém kontě i několik ocenění v rámci České ceny za PR a Internet Effectiveness Awards. Dále se probojoval na shortlist European Digital Awards v kategorii Inovace roku, European Excellence Awards a SABRE Awards EMEA.

V Kopřivnici bude testována nová technologie na opravy výtluků. Město dává příležitost inovacím

[Tisková zpráva ze dne 20.06.2019, Kopřivnice] Ve čtvrtek 27. června 2019 bude v Kopřivnici představena nová patentovaná technologie na opravu výtluků vyvinutá v České republice ve spolupráci s Akademií věd ČR. Odborné veřejnosti bude představena nová mikrovlnná technologie nejen po technické stránce, proběhne rovněž ukázka jejího použití přímo v reálném provozu na silnici. V Kopřivnici pak bude technologie testována v souběžném provozu se současnou technologií.

Prezentace mikrovlnné technologie na opravu silnic

Na prezentaci mikrovlnné technologie oprav silnic se do Kopřivnice sjede odborná veřejnost. Prezentace nové patentované technologie na opravu výmolů proběhne včetně ukázky v reálném provozu na úseku silnice s výtluky, který zástupci města Kopřivnice a společnosti Slumeko vybrali. Odborné veřejnosti budou představeny principy nové patentované technologie, zaškolen bude zároveň i realizační tým. Přístroj bude následně poskytnut společnosti Slumeko, která jej bude na území města Kopřivnice používat souběžně se současnou technologií a bude dle stanovené metodologie provádět srovnávací testování.

“Technologie bude testována souběžně s provozem současných metod oprav silnic, aby mohlo dojít ke srovnání obou technologií v reálném provozu i ke srovnání finanční nákladnosti těchto oprav,” upřesnil Adam Hanus, místostarosta města Kopřivnice.

Město Kopřivnice dává prostor pro testování inovací

Prezentace je součástí širší dohody mezi městem Kopřivnice, společností Slumeko a Futtec umožňující otestovat v reálném provozu fungování nové mikrovlnné technologie.

Kopřivnice je město, které otevírá dveře inovacím. Dává prostor k otestování nových inovativních řešení v reálném provozu. Město poskytlo prostor tuto technologii otestovat na svých silnicích, aby se ukázalo, zda je toto řešení konkurenceschopné a jak je nebo není ekonomicky efektivní a pro město do budoucna výhodné. Nová technologie bude v následujících měsících používána souběžně s tou stávající a bude vytvořena metodologie pro jejich srovnání a testování.

“Jako město jsme otevřeni inovacím. Momentálně nevíme, jestli se prezentovaná technologie ukáže jako dobrá nebo špatná. Přesně z toho důvodu jsme se rozhodli poskytnou pro toto testování a srovnání prostor. Vidíme okolo sebe, že v Česku vzniká velká řada nových technologií, ale týmy, které je vyvíjí, často nemají jak a kde tyto inovace otestovat v reálném provozu. Přejeme si, aby měly i díky městu Kopřivnice příležitost tyto novinky dále zlepšovat a vyvíjet pro budoucnost. Jsme moc rádi, že můžeme dát příležitost právě české firmě a toto je náš vklad do těchto inovací,” upřesnil Adam Hanus, místostarosta města Kopřivnice.

“Dlouhodobě se v projektu Výmoly.cz vyhýbáme podpoře jakékoli značky nebo techniky oprav silnic. Nápad testování a přímého srovnání nových a starých metod pomocí účinné metodologie se nám však líbí a tuto aktivitu podporujeme. Pro mnoho firem je komplikované vyzkoušet a otestovat inovace v praxi a zjistit reálnou ekonomickou náročnost jejich provozu. Proto vítáme vznik metodologie, která pomůže srovnat stávající a nové způsoby oprav silnic a posunout tak vývoj vpřed,” uvedl Petr Čaník, zakladatel Výmoly.cz, projektu monitorujícího stav silnic za pomoci řidičů.

Pro prezentaci technologie bude následovat stanovení přesné metodiky testování, která pomůže novou technologii ověřit v běžném provozu a stanovit ekonomický efekt jejího používání.

“Jsme této cestě otevřeni. Sami při opravách komunikací aktivně vyhledáváme možnosti využívání efektivnějších technologií, produktů nebo procesů. Rádi proto tvůrcům nové technologie předáme reálné podněty, jak se nám bude s technologií pracovat přímo na silnicích – ve srovnání s technologiemi a zařízeními, které používáme v současné době,” řekl Vladimír Pustka, jednatel společnosti Slumeko.

“Jsme velice rádi, že nové zařízení, které společnost FUTTEC vyvinula, nyní máme možnost uplatnit přímo při opravě výtluků na silnicích. Očekáváme, že dostaneme cennou zpětnou vazbu a podněty z praxe, díky kterým budeme tuto technologii moci dále zlepšovat. Na základě možné budoucí spolupráce s městem naši technologii nabídneme městu k dalšímu používání,” upřesnil Martin Vejsada ze společnosti Maverix Innovation, která získala výhradní obchodní zastoupení pro mikrovlnnou technologii Futtec.

Stav silnic v Česku je kritický

Jak si stojí stav silnic v Česku demonstruje výroční zpráva NKÚ, podle jejíž statistik je více než 50 % všech silnic II. a III. tříd u sledovaných krajů v Česku v havarijním nebo nevyhovujícím stavu. Situaci potvrzuje také hodnotící zpráva Světového ekonomického fóra World Economic Forum, v níž se Česká republika v položce kvality silniční sítě ocitá až na 74. místě ze 137 sledovaných zemí světa. Česko v tomto ohledu předběhly i země jako Mexiko, Turecko, Namibie nebo Rwanda či Irán.

Kvalita silnic v ČeskuZdroj: Výroční zpráva Nejvyššího kontrolního úřadu 2018

Termín prezentace a kontakt

Zájemci z řad veřejnosti se mohou na testování technologie přijít podívat ve čtvrtek 27. června 2019 dopoledne. Testování proběhne v Kopřivnici na ul. Štefánikova mezi supermarketem Kaufland a Minipivovarem Polivar. Samotná prezentace proběhne od 8:30 hodin v prostorách Polivaru.

Svou účast prosím potvrďte na info@vymoly.cz nebo na tel. č. 703 39 27 37.

O městě Kopřivnice

Město Kopřivnice je město s přibližně 22 tisíci obyvatel ležící v Moravskoslezském kraji v tzv. Lašské bráně Beskyd. Známé je zejména pro svou automobilovou historii. Město v současné době stojí před rozsáhlou revitalizací svého centra (www.koprstavi.cz), stavbou nového muzea a dalšími velkými investičními projekty. Také z tohoto důvodu otevírá prostor příchodu zajímavých inovativních projektů. Více na www.koprivnice.cz.

O společnosti Slumeko

Společnost SLUMEKO byla založena Městem Kopřivnice jako obchodní společnost. Provádí údržbu a opravy místních komunikací, včetně dopravního značení, kanalizace, péče o veřejné osvětlení a městský mobiliář. Zajišťuje mimo jiné také péči o veřejnou zeleň, svoz, separování a likvidaci odpadů a další služby pro město i místní firmy a obyvatele. Působí na území města Kopřivnice, místních částí i okolních obcí. Více na www.slumeko.cz.

O projektu Výmoly.cz

Projekt Výmoly.cz pomáhá již od roku 2010 monitorovat aktuální stav silnic. Podporuje komunikaci mezi řidiči a silničáři. Výsledkem je spolupráce, která pomáhá situaci měnit. Díky projektu vzniká zajímavý informační a fotografický časosběr, který unikátním způsobem ukazuje na historii jednotlivých výtluků a jejich oprav. Projekt získal prestižní ocenění v České republice i ve světě. Více na www.vymoly.cz.

O technologii Futtec

Společnost Futtec vyvinula unikátní systém a zařízení na opravy výtluků na silnicích. Technologie vznikla ve spolupráci s Ústavem chemických procesů Akademie věd ČR. Je určena k trvalým opravám výtluků a poruch asfaltových povrchů na pozemních komunikacích, cyklostezkách a dalších asfaltových plochách. Funguje na principu ohřevu asfaltových směsí pomocí mikrovlnné technologie, která zajišťuje hloubkový ohřev opravovaného místa bez degradace směsi, což zaručuje vysokou pevnost a životnost opraveného místa. Technologie může být používána celoročně. jako jedna z mála českých společností se společnost stala úspěšným žadatelem v rámci dotačního titulu EU HORIZON 2020 SME Instrument ve fázi 1 a v rámci fáze 2 získala pečeť kvality SEAL OF EXCELLENCE.