Američan uspořádal narozeninovou párty. Oslavencem byla díra v silnici

Srandičky, srandičky, na ty tě užije. Asi tak nějak nás nespočetně krát častovaly naše maminky a babičky vždy, když jsme coby dítka provedli nějakou tu vylomeninu. Bohužel ne vždy se ale člověk uchýlí k nějaké klukovině proto, že je mu do zpěvu. V případě jistého Američana ze státu Mississippi byl humor až poslední možností, jak upozornit na neutěšený stav vozovky poblíž svého bydliště.

Hodně štěstí, milá díro, hodně štěstí, zdraví…

Zpravodajskými portály a sociálními sítěmi nedávno rychlostí kulového blesku proletěla zpráva o jistém Eddiem Prosserovi z města Jackson v americkém státě Missisippi. Ten se rozhodl uspořádat narozeninovou párty pro, světe, div se, výmol na silnici poblíž místa, kde žije. Nespokojený muž už se nemohl dívat na to, jak úřady výtluk neustále ignorují, a jal se jednat. K jejím prvním narozeninám díře daroval stojan s obřím vlastnoručně psaným narozeninovým přáním (z několika stran se přitom dočkal pochvaly za úhlednost rukopisu) a balónek. 

První narozeniny byly také poslední. Úřady zareagovaly

Ať už si o tomto mississipském kreativci myslíte cokoliv, jisté je jedno. Poté, co zpráva o netradiční narozeninové oslavě proběhla nejprve místními a pak národními a mezinárodními sdělovacími prostředky, na Proserovu nestandardní stížnost úřady promptně zareagovaly a díru opravily. Tak doufejme, že se po ní místním nebude stýskat.

A co vy? Také máte chuť nějakému tomu notoricky známému a zarputile ignorovanému výmolu uspořádat podobnou veselici? Napadá vás nějaký podobně kreativní způsob, jak vtipně a zároveň rezolutně upozornit na nervy drásající stav některých našich cest? Budeme rádi, když nám o něm napíšete.

Česko hledá Nejhorší díru republiky (TZ, 12.4.2016)

Praha (12. dubna 2016) – Výmoly.cz za podpory nadace pojišťovny Generali a pod záštitou BESIPu vyhlašují 6. ročník motoristické ankety Nejhorší díra republiky. Hlasovat pro nejhorší výtluk na českých silnicích lze na www.vymoly.cz do 31. července 2016. Výmoly.cz jsou komunikačním kanálem mezi motoristy a silničáři. Prostřednictvím mobilních aplikací a portálu Výmoly.cz pomáhají motoristé silničářům monitorovat stav českých silnic a upozorňují na výtluky či celé úseky, které je po zimě potřeba opravit. Data od motoristů předává systém přímo odpovědným silničářům. Díky jejich aktivnímu přístupu se za dobu trvání projektu podařilo opravit téměř polovinu z 6 tisíc nahlášených výtluků. V minulém roce jich bylo nejvíce opraveno v Praze, která jako Nejaktivnější kraj loňského roku získá dar 100 tisíc korun od nadace pojišťovny Generali. Motoristé mohou letos kromě výmolů nově upozorňovat také na nepřehledné železniční přejezdy a nebezpečná místa na silnicích.

Pokračování textu Česko hledá Nejhorší díru republiky (TZ, 12.4.2016)

Tipy Besipu pro větší bezpečnost na železničních přejezdech

Podceňujeme reálné nebezpečí. Přeceňujeme vlastní možnosti. Nejsme jako řidiči disciplinovaní a porušujeme hned několik základních a jasných pravidel. Kombinace těchto rysů způsobuje fatální důsledky zejména na železničních přejezdech. Jak neúprosně ukazují statistiky, v drtivé většině jsou viníky nehod na železničních přejezdech právě řidiči. Ve spolupráci s Besipem jsme pro vás připravili souhrn základních pravidel, jak se chovat na železničních přejezdech.

Pokračování textu Tipy Besipu pro větší bezpečnost na železničních přejezdech

Dlážděný povrch a maximální rychlost 160 km/h. Historie českých dálnic je více než zajímavá

Ve 30. letech minulého století bylo tehdejší Československo jednou z nejvíce průkopnických zemí světa, co se týče stavby silniční infrastruktury. Už v roce 1935 spatřil světlo světa návrh počítající s dálničním spojením západních Čech a východního Slovenska. Během druhé světové války pak započala stavba dálnic, po kterých se mělo jezdit až 160 km/h.

Československo patřilo ke světové špičce. Většina návrhů skončila jen na papíře

Tehdejší Československo bylo jednou z prvních zemí na světě, které začaly se stavbou dálnic. Oproti té současné se ale tehdejší síť hodně lišila, a to hned z několika pohledů.

Dnes může znít docela paradoxně to, že se v návrzích z této doby jakoby nepočítalo s velkými městy. Projekt Národní silnice Plzeň – Košice představený v roce 1935 počítal s tím, že bude dálnice míjet jak Prahu, tak Brno. A ani Baťova „Silniční magistrála,“ která by propojovala celé tehdejší Československo od Chebu až po město Velký Bočkov na Podkarpatské Rusi, se velkých měst neměla dotýkat.

Baťovým plánům zatnula tipec válka

Baťův projekt byl na rozdíl od Národní silnice Plzeň – Košice skutečně schválen. Realizace se ale vlivem druhé světové války nedočkal. Místo Silniční magistrály je začátkem listopadu 1938 pod taktovkou Německa vydáno rozhodnutí o vypracování projektu dálkové silnice spojující Prahu, Jihlavu, Brno, Zlín a hranice se Slovenskem.

19. listopadu 1938 pak Československo pod nátlakem podepisuje dohodu o stavbě „německé“ autostrády z polské Wroclawi přes Moravu do Vídně – měla se poblíž Brna křížit s dálkovou silnicí z Prahy na Slovensko. Ještě v prosinci téhož roku pak začínají práce na tzv. sudetské autostrádě vedoucí z Bavorska přes české území do Saska.

Němci chtěli na dálnicích až 160 km/h a částečně dlážděný povrch

Za německé okupace se na českém území začalo stavět hned několik dálnic. V tehdejších plánech se počítalo s tím, že bude povrch dálnic ze dvou třetin betonový, zbytek pak měl být dlážděný. To už je asi z dnešního pohledu nepředstavitelné. Na druhou stranu zcela nesrovnatelná byla tehdy i hustota provozu.

Každá dálnice měla mít svá odpočívadla a stanice nouzového volání

Ve válečných plánech se počítalo s tím, že se budou podél každé dálnice nacházet tzv. zásobiště. Šlo v zásadě o obdobu dnešních odpočívek s tím, že se zásobiště měla zpravidla stavět v místě napojení běžné silnice na dálnici. Důvodem bylo umožnit řidičům natankovat ještě před vjezdem na dálnici.

Poměrně sofistikovaná měla už tehdy být i správa dálnic. Dálnice měla být rozdělena na úseky v délce několika desítek kilometrů. O sjízdnost každého z nich se měl starat cestmistr, kterému byli podřízeni cestáři. Počítalo se i s hlásnou službou v případě nehody či jiných potíží. A v neposlední řadě měly být podél dálnic na každých 2-3 kilometrech rozmístěny stanice nouzového volání.

V dnešní době se z řad řidičů ozývá spíše nouzové volání po opravách a udržování bezpečného stavu českých silnic a dálnic. Chcete-li i vy připojit svůj hlas po zlepšení konkrétních silničních úseků, připojte se mezi aktivní přispěvatele portálu Výmoly.cz.

Slovu „dálnice“ bude zanedlouho 80 let. Víte, jak vzniklo?

Slovo „dálnice“ jakoby bylo v českém jazyce od nepaměti. Ve skutečnosti ale vzniklo až těsně před 2. světovou válkou. Jde vlastně o kombinaci slov „silnice“ a „dálková“ a hlavní motivací k jejímu zavedení byla snaha o nahrazení cizojazyčných slov jako „autostráda“ či „autodráha“.

Pokračování textu Slovu „dálnice“ bude zanedlouho 80 let. Víte, jak vzniklo?

Z velmoci k tankodromu. První dálnice jsme stavěli už ve 30. letech

Tehdejší Československo bylo jednou z prvních zemí světa, které začaly s realizací plánů stavby dálkových silnic. Ke světové špičce jsme přitom patřili také, co se týče použitých technologií a parametrů. Bohužel řadě plánů učinila přítrž druhá světová válka. Díky ní např. nebyla nikdy zrealizována tzv. Baťova dálnice vedoucí ze západních Čech až po tehdejší Podkarpatskou Rus. Ta, z dnešního pohledu velmi překvapivě, míjela jak Prahu, tak Brno.

Pokračování textu Z velmoci k tankodromu. První dálnice jsme stavěli už ve 30. letech

Máme vítěze fotografické soutěže o nový chytrý telefon.

Prvenství putuje do okresu Třebíč.

Až do 30. listopadu se mohl kdokoliv z vás zúčastnit soutěže o nový telefon Samsung Galaxy Trend. Stačilo poslat fotku některého z opravených úseků, o kterých jsme vás informovali na Výmoly.cz, a počkat, zda jej odborná porota vyhodnotí jako nejlepší. Zajímavých fotek se sešla velká spousta. Porotci se ale nakonec rozhodli poslat pomyslné zlato do okresu Třebíč, přesněji do obce Svatoslav.

Vítěz dostává nový smartphone s nainstalovanou aplikací Výmoly.

Odborná porota složená z pracovníků společnosti Plus Design & Marketing s.r.o. udělila po pečlivém zvážení hlavní cenu ve formě nového chytrého telefonu s aplikací Výmoly panu Hynku Seinerovi. Bylo to za fotografii opraveného úseku silnice 3. třídy  (III/35110) u obce Svatoslav v okrese Třebíč. Řidiči se zde museli řadu let potýkat s hlubokými výtluky a uvolněným štěrkem. Řada z nich zde přicházela o nervy, někdy i o kola. Dnes už se ale silnice těší novému povrchu.

IMG_0232

Staňte se součástí projektu Výmoly.cz. Pomozte nám aktivně řešit stav (nejen) českých silnic.

Výmoly.cz by nemohly existovat bez řidičů, kteří aktivně prostřednictvím webu a mobilních aplikací upozorňují na neutěšené úseky silnic v České republice i v zahraničí. Na výmoly.cz se dozvíte o konkrétních místech, ve kterých je nutná zvýšená opatrnost. Především je ale naší snahou poskytovat aktuální data přímo správcům silnic, kteří pak mohou na situaci hbitěji reagovat a problematické úseky opravovat. Těší nás, že je téměř polovina všech výtluků, které motoristé od spuštění projektu nahlásili, již opravená.

Rok 2015 byl ve znamení rekonstrukcí.

Letošní rok by měl být z hlediska peněz proinvestovaných na opravách silnic velmi silný. Celkový účet se vyšplhá nad 11 miliard korun, z nichž většina půjde na opravu dálnic a silnic vyšších tříd. Velice aktivně se letos rekonstruovalo např. v oblasti Brna – zde dostaly nový kabát jak dálnice D1 tak D2 – a pak také ve Středočeském kraji. Zde se silničáři vrhli na několik úseků rychlostních silnic a pak na dálnice D1 a D5. No a samostatnou kapitolou je potom celková rekonstrukce naší nejstarší, nejvytíženější a vtipy o kvalitě povrchu nejopředenější D1.

Fotografická soutěž: Vyfoťte nejpěkněji opravenou cestu v Česku

Není vám lhostejný stav silnic v české kotlině? Máte duši výmoláře a soutěživého ducha? A všimli jste si, jak se letos silnice ve velkém opravují? Pokud ano, zúčastněte se s Výmoly.cz soutěžeSamsung Galaxy Trend. O co půjde? Jednoduše nafoťte opravený úsek, který vám v poslední době udělal radost a fotky nám pak pošlete do 30. 11. 2015 na náš Facebook. Všechny fotografie splňující podmínky fotosoutěže budou zařazeny do hodnocení odbornou porotou složenou z pracovníků společnosti Plus Design & Marketing s.r.o. Vítěz si odnese nový chytrý telefon.

Projekt Výmoly.cz pouze neupozorňuje. Pomáhá situaci řešit

Pokračování textu Fotografická soutěž: Vyfoťte nejpěkněji opravenou cestu v Česku

Jak vložit mapu výmolů na váš web

Vložte si na své internetové stránky mapu výmolů, nacházejících se ve vašem městě, okrese, nebo kraji. Na web si můžete umístit také mapu celé České republiky s aktuálním přehledem rizikových silničních úseků. Níže najdete jednoduchý návod, jak na to.

Krok 1: Výběr lokality

Jak rychle vybrat lokalitu, kterou hledáte? Klikněte na ikonu vyhledávání (lupu). Napište do pole vyhledávání jméno obce, okresu nebo kraje.

krok-1-rozostreni

Objeví se seznam výtluků ve vybrané oblasti. Klikněte na odkaz vedoucí z názvu obce (okresu, kraje…), kterou chcete na svém webu zobrazovat.

krok-2-rozostreni

Krok 2: Vytvořte si mapu výmolů pro svůj web

Po kliknutí na vybrané město (nebo jemu nadřazený celek) se vám zobrazí statistiky daného místa. Pod koláčovým grafem naleznete ikonu „Mapa výtluků na váš web“. Klikněte na ni.
krok-3-rozostreni

Krok 3: Nastavte rozměry a vložte widget na svůj web

Nastavte si rozměry – šířku a výšku – v jakých chcete zobrazovat widget na svém webu. Poté zkopírujte vytvořený kód a vložte jej na svůj web.
krok-4-rozostreni
Gratulujeme, mapu výmolů jste vložili na web. Děkujeme vám, že podporujete projekt Výmoly.cz a pomáháte tak ke zlepšení stavu českých silnic.

Co kdyby výmoly promluvily? V Panamě výtluky tweetují

Co by tomu asi svět řekl, kdyby výmoly promluvily? Kdyby s každou pneumatikou, se kterou se setkají, zvolaly do světa své „au, oprav mě!“ A co kdyby jejich zvolání zamířilo přímo do ucha silničářů?

V Panamě to výmoly umí. Přesněji řečeno, tamní výmoly umí tweetovat. Pro kampaň nazvanou The Tweeting Pothole, čili tweetující výmoly, vyvinuli autoři panamské zpravodajské show Telemero Reporta zařízení ve tvaru puku napojené na internet, které umístili přímo do výtluků na nejhorších silnicích po městě.

„Zařízení jsme nainstalovali do výmolů v nejvíce poškozených ulicích města, ty posílají tweety na Twitter účet Ministerstva veřejných prací MOPdePanama se stížností pokaždé, když po nich přejede auto,“ představují projekt autoři.

Pokaždé, když na výmol (respektive na zmíněné speciální zařízení) řidiči najedou, odešle se z účtu @ElHuecoTwitero automaticky tweet, čili krátká zpráva přes sociální síť Twitter. Výmoly například hlásí: „Cítím se hrozně. Poškodil jsem pneumatiku na autě jedné starší dámy.“ Zpráva se zasílá přímo na účet panamského Ministerstva veřejných prací @MOPdePanama, které evidentně toto veřejné označení nenechává v klidu. Opravy výtluků nyní postupují rychleji než dříve. Výtluky jsou navíc přehledně evidovány v mapě na internetových stránkách projektu.

České výmoly sice na správce silnic nevolají pomocí twitteru, ke stejnému účelu ale dobře slouží projekt Výmoly.cz. Jeho prostřednictvím můžete i vy výmolům pomoci, aby o sobě daly vědět na těch správných místech.

PS: A na Twitteru české výmoly určitě také sledujte.